Recensie: Cinder & Ella (Kelly Oram)

Titel: Cinder & Ella

Serie: Cinder & Ella (1)

Auteur: Kelly Oram

Uitgeverij: De Fontein (23 juni 2020)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 367

Na maanden revalideren mag Ella eindelijk naar huis. Niet naar haar moeder, zij kwam om bij het auto-ongeluk, maar naar haar vader die ze nauwelijks kent. Hij woont in Hollywood met zijn nieuwe gezin, maar Ella’s stiefzussen zitten niet op haar te wachten. Ella mist haar moeder en blogvriend Cinder. Sinds het ongeluk heeft ze niks van zich laten horen, maar stiekem droomt ze van hem. Wat ze niet weet is dat Cinder haar ook mist, én de hotste acteur van Hollywood is…

Zoals de titel van het boek natuurlijk al een beetje verklapt is Cinder & Ella van Kelly Oram gebaseerd op het sprookje over Assepoester. Het is dus een echte hervertelling en daar ben ik gek op. Tijdens het lezen ontdek je al vrij snel de elementen uit het originele sprookje. Ze zijn erg herkenbaar, zoals de stiefzusjes en het ‘bal’, maar Kelly Oram weet er zeker haar eigen draai aan te geven en maakt het verhaal een stuk moderner door gebruik te maken van bijvoorbeeld Ella’s blog!

Misschien denk je wel dat dit boek alleen maar een zoetsappig verhaal is over een opbloeiende liefde tussen Ella en Cinder, maar niks is minder waar. Er zit namelijk behoorlijk veel diepgang in Cinder & Ella. Dit komt door het auto-ongeluk dat Ella aan het begin van het verhaal heeft gehad. Dit heeft namelijk veel invloed gehad op zowel haar fysieke als psychische gesteldheid. Zo laat Kelly Oram onderwerpen zoals angst en pesten een belangrijke rol in het verhaal spelen. Cinder & Ella krijgt hier veel meer lagen door en kan lezers een hart onder de riem steken.

“Het was een magisch moment. Een sprookje. En net zoals een sprookje eindigde het te snel. De klok van onze gelukzaligheid sloeg twaalf uur toen..” – p. 284

Kelly Oram heeft een fijne en vlotte schrijfstijl. Je leest het verhaal vooral vanuit Ella’s oogpunt, maar ook uit de van Cinder. Ze hebben ieder zo hun eigen problemen en redenen om elkaar niet te ontmoeten. Je leert ze allebei goed kennen en het zijn zulke toffe personages dat je ze meteen in je hart sluit. De personages om hen heen blijven een beetje vlak voor de lezer. Kelly Oram geeft bij hen net genoeg informatie om ze een beetje te leren kennen, maar dat had iets meer gemogen. Een leuke toevoeging aan het verhaal is dat je de berichtjes die Cinder en Ella naar elkaar sturen ook in ‘chatvorm’ te zien krijgt.

Cinder & Ella eindigt best wel gesloten, het boek zou dus ook prima een standalone kunnen zijn. Het einde is namelijk lief en hartverwarmend, eigenlijk gewoon een ‘Ze leefden nog lang en gelukkig’-einde! Maar.. Er komt een vervolg! In het voorjaar van 2021 verschijnt namelijk Happily Ever After in het Nederlands bij Uitgeverij De Fontein. Hier kijk ik nu natuurlijk al reikhalzend naar uit, want Cinder & Ella hebben mijn hart gestolen!

Kortom, ben jij fan van het sprookje Assepoester? Of ben je gewoon gek op hervertellingen? Dan weet ik wel bijna zeker dat je gaat genieten van Cinder & Ella van Kelly Oram. Het is niet alleen een liefdevol, hartverwarmend en schattig verhaal, maar het heeft ook diepgang en laat de lezer zien dat het om iemands innerlijk gaat en niet om de mooie buitenkant.

P.S. Er komt nog meer aan..

Ik doe mee aan de Cinder & Ella blogtour, die georganiseerd wordt door Uitgeverij De Fontein. Op 29 juni ben ik aan de beurt! En op die dag wacht er een heel tof interview met Kelly Oram voor jullie op mijn blog. Dus wil jij weten wat je van het vervolg kan verwachten? Zorg er dan voor dat je op 29 juni even een kijkje neemt op Magic of Books. Benieuwd naar de andere deelnemers van de blogtour? Klik dan HIER.