Recensie: Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos (Maz Evans)

Serie: Chaotische Goden (1)

Auteur: Maz Evans

Uitgeverij: Billy Bones (27 februari 2019)

Aantal bladzijdes: 367

Prijs: € 10,-

Wanneer het jongetje Elliot per ongeluk betrokken raakt bij een ongeluk in de wereld van de Griekse Goden, moeten Elliot en de Goden alles op alles zetten om de demon Thanathos te vangen.

Elliot zit in de problemen: zijn moeder doet de laatste tijd zo vreemd en hij haalt slechte cijfers op school. Maar dan stort er een vallende ster neer op aarde die hem komt redden! De ster is Virgo – een jonge Astrologiegodin met een missie. Wanneer het stel per ongeluk Thanatos ontketent, een gemene demon die onder Stonehenge gevangen zit, moeten ze zich wenden tot de oude Griekse goden voor hulp. Zijn Zeus en trawanten klaar om de wereld te redden na eeuwen van doodsaai pensioen onder de aarde – en ook nog om Elliots problemen op te lossen?

Vroeger als kind was ik altijd al heel erg geïnteresseerd in de Griekse mythologie; ik heb er werkstukken over gemaakt en me er ontzettend in verdiept. Ik weet zeker dat als ik Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos van Maz Evans op 10-jarige leeftijd had gelezen dat het meteen mijn favoriete boek ooit was geworden!

Aan het begin van Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos moest ik een beetje in het verhaal komen, ik werd er niet direct in meegesleurd. Langzaam vond ik het verhaal steeds leuker worden; zeker wanneer de goden op het toneel verschijnen. Het is leuk als je al een beetje kennis hebt van de verschillende goden, maar mocht je dat nog niet hebben dan legt Maz Evans alles goed en duidelijk uit. Iedereen en alles komt tot leven in dit boek!

Maz Evans weet een ontzettend originele draai te geven aan de Griekse mythologie. Alles is net even anders dan je altijd hebt gedacht en de goden krijgen stuk voor stuk een unieke persoonlijkheid. Zeus is een rokkenjager, Aphorodite is net cupido en Athene is een echte wijsneus. Maar dat is niet alles, want er komen ook sterrenbeelden in Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos voor en dit is zo goed in elkaar gezet. Echt heel knap gedaan.

Maz Evans heeft een hele fijne schrijfstijl. Het is simpel, vlot en humoristisch. Er zitten zeker wel een aantal momenten in Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos waarom je hardop zal moeten lachen en soms staan de tranen zelfs in je ogen! De goden die in dit boek voorkomen worden namelijk erg grappig neergezet. Zo is Hermes de boodschapper van de goden, maar heeft hij ook een goed gevoel voor mode. Deze combinatie tovert een glimlach op je gezicht.

Toch is Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos niet alleen lachen, gieren, brullen. Maz Evans heeft namelijk ook de ruimte gegeven aan serieuze onderwerpen en die laat hij duidelijk naar voren komen. Het zijn onderwerpen die ik tot nu toe nog niet vaak in kinderboeken ben tegengekomen en ze geven het verhaal toch een realistisch tintje.

Kortom, Chaotische Goden – De ontsnapping van Thanatos van Maz Evans is een heerlijk eerste deel van een serie! Het einde is natuurlijk open, want er staat Elliot nog genoeg avontuur te wachten. Zeker als je ook maar een klein beetje geïnteresseerd bent in de Griekse mythologie dan moet je dit boek lezen! Het staat sowieso gelijk aan een avondje lachen.