Recensie: Bureau Speurneus en de Boekenmaffia (Jozua Douglas)

Serie: Bureau Speurneus (1)

Auteur: Jozua Douglas

Illustrator: Geert Gratama

Uitgeverij: De Fontein (7 september 2021)

Aantal bladzijdes: 256

Er is een misdaad gepleegd in de bibliotheek. De politie verdenkt bibliothecaris Sjaak Schreef, maar heeft niet genoeg bewijs om hem te arresteren.

Meneer De Bruin denkt dat Sjaak onschuldig is. Hij wil dat samen met zijn zoon bewijzen, maar Lev heeft daar helemaal geen zin in. Als meneer De Bruin plotseling zélf verdachte wordt móét Lev wel in actie komen, of hij nou wil of niet. Gelukkig staan zijn vrienden altijd klaar om hem te helpen.

Bureau Speurneus en de Boekenmaffia is het eerste deel in een gloednieuwe serie van Jozua Douglas over Lev de Bruin en zijn vader. Deze twee personages ken je misschien wel al uit het boek De verschrikkelijke badmeester. In Bureau Speurneus en de Boekenmaffia wordt hier een paar keer naar verwezen, dus het is erg leuk als je dit boek al van tevoren hebt gelezen. Maar dat is zeker geen must, want Bureau Speurneus en de Boekenmaffia is gewoon een op zichzelf staand verhaal en kan prima los gelezen worden van De verschrikkelijke badmeester.

Jozua Douglas heeft een super leuk verhaal weten neer te zetten in Bureau Speurneus en de Boekenmaffia. Hij neemt je echt mee in de wereld van het speuren! Samen met Lev en zijn vrienden kom je steeds iets meer te weten over wat er precies is gebeurd en wie erachter zit. Voor kinderen is het ontzettend tof dat ze een beetje zelf mee kunnen puzzelen. En wanneer je erachter bent wat er allemaal aan de hand is wordt Bureau Speurneus en de Boekenmaffia ook nog eens heel spannend. Want lukt het Lev en zijn vrienden ook om de dader door de politie te laten pakken?!

“Ik ben bloedserieus, jongen. Je bent een held. Dat weet iedereen. En je doet dit niet voor jezelf. Je doet dit voor de mensen van Dinkelberg. Je doet dit voor ons land. Voor de wereld. Voor de mensheid.” -p. 14

De schrijfstijl van Jozua Douglas in Bureau Speurneus en de Boekenmaffia is vrolijk, vlot en grappig. De hoofdstukken volgen elkaar erg snel op, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Zeker voor kinderen is dit fijn, want je hebt niet echt het idee dat je al heel lang aan het lezen bent. Voor je het weet heb je alweer 5 hoofdstukken verslonden! En door de spanning in het verhaal is het maar moeilijk om dit boek aan de kant te leggen voordat het uit is. Daarnaast is Bureau Speurneus en de Boekenmaffia hierdoor ook een boek om lekker voor te lezen. Samen kan je dan puzzelen en je leest voor het slapen gemakkelijk een paar korte hoofdstukjes voor.

In Bureau Speurneus en de Boekenmaffia vind je ook af en toe zwart-wit illustraties van Geert Gratama. Deze maken het verhaal levendig en ze zijn vergelijkbaar met de illustratie op de cover! Ook is het erg leuk dat je af en toe nieuwsberichten tussendoor leest. Dit alles maakt Bureau Speurneus en de Boekenmaffia erg speels om te lezen. Je wordt echt aan de hand meegenomen in het avontuur van Lev en zijn vrienden. Je leert iedereen kennen en het zijn erg leuke personages om over te lezen. Ze hebben allemaal een eigen karakter gekregen van Jozua Douglas.

Dus ben jij nog op zoek naar een spannend, vlot en mysterieus verhaal over speurneuzen? Dan raad ik je zeker aan om Bureau Speurneus en de Boekenmaffia van Jozua Douglas in huis te halen. Dit boek zorgt gegarandeerd voor veel plezier bij jouw kleine speurneus (en misschien ook stiekem wel bij jou)! Je wordt helemaal meegenomen in de geheime wereld van spionage en uiteraard kan je lekker zelf mee puzzelen over wie de dader is. Ik kan jullie verklappen dat ik nu al heel benieuwd ben naar het vervolg.. Want dit was natuurlijk pas het eerste deel!