Recensie: Bron – Ziel (Nico de Braeckeleer)

Titel: Ziel

Serie: Bron (1)

Auteur: Nico de Braeckeleer

Uitgeverij: Baeckens Books (17 november 2020)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 303

Een meisje met een mysterieus verleden gaat op zoek naar haar identiteit, haar ziel… De energieke Zo‘ heeft alles wat haar hartje begeert. Ze behaalt goede schoolresultaten, is een artistiek talent, leeft zich als dj uit op feestjes, en haar ouders steunen haar in alles wat ze doet. Bovendien heeft ze ook haar eerste vriendje: Justin. Nadat ze betrokken raakt in een auto-ongeluk krijgt ze plots vreemde herinneringen. Herinneringen aan een leven dat ze niet heeft geleefd. Zijn het enkel dromen, nachtmerries, of is er meer aan de hand? Stilaan haalt ze de waarheid boven water, een waarheid die heel haar wereld door elkaar schudt. Ziel is een pakkende, meeslepende thriller over liefde, opgroeien en op zoek gaan naar je identiteit, naar je ziel, naar je eigen plek in de wereld.

Misschien hebben jullie al weleens eerder van Nico de Braeckeleer gehoord? Hij schreef namelijk de Young Adult-serie Adem, bestaande uit Tsunami, Ijs, Vuurstorm en Oase. Een groot succes! Inmiddels is hij alweer bezig met een compleet nieuwe serie, namelijk Bron. En Ziel is het allereerste deel van de Bron-trilogie, geschreven door Nico de Braeckeleer. En ondanks dat het om een serie gaat, zijn de boeken volgens de uitgeverij ook prima los van elkaar te lezen. Maar daar moet ik zelf nog achterkomen natuurlijk!

In Bron – Ziel neemt Nico de Braeckeleer de lezer mee in de wereld van Zoë, een meisje dat na een auto-ongeluk opeens hele vreemde herinneringen heeft. Deze herinneringen lijken niet van haar te zijn. Hiermee wordt het verhaal in Bron – Ziel meteen heel erg mysterieus en roept het verschillende vragen op bij de lezer. Je wilt namelijk ontzettend graag weten wat er nou precies aan de hand is. Maar op die vraag geeft Nico de Braeckeleer natuurlijk niet meteen antwoord. Hij geeft je verschillende puzzelstukjes en daarmee kan je eerst zelf een beetje puzzelen. En hoe verder je komt in Bron – Ziel hoe meer je te weten komt over hoe het allemaal in elkaar zit.

“Terwijl ik de gezichten van de mensen uit mijn droom probeer op te roepen, glijd ik langzaam weg in een droomloze slaap, die me de rust geeft die ik nodig heb.” p. 77

Daarnaast heeft Nico de Braeckeleer het verhaal in Bron – Ziel heel erg verrassend gemaakt. Als lezer kan je echt niet zomaar voorspellen hoe alles nou precies in elkaar zit. Je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet en dit zorgt er zeker voor dat Bron – Ziel heel intrigerend is om te lezen. Het plot zit verder ook gewoon erg sterk in elkaar. Nico de Braeckeleer heeft over alle belangrijke details nagedacht en alles klopt met elkaar. Tijdens het einde van Bron – Ziel vallen alle puzzelstukjes op hun plek en al je vragen worden beantwoordt. Natuurlijk word je wel nog nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg, Bron – Hart.

Bron – Ziel is door Nico de Braeckeleer geschreven vanuit Zoë’s perspectief. Hierdoor leer je haar erg goed kennen, want je leest haar gedachtes en gevoelens. Het is een leuk personage om over te lezen en je krijgt al snel de nodige sympathie voor haar. Ook de andere personages in Bron – Ziel worden goed uitgewerkt waardoor het verhaal de nodige diepgang heeft voor een Young Adult boek. Verder is de schrijfstijl van Nico de Braeckeleer vlot en to the point. Hij schrijft alleen hetgeen op dat nodig is en hierdoor is het verhaal op geen enkel moment saai.

Kortom, Ziel is een tof eerste deel van de Bron-trilogie, geschreven door Nico de Braeckeleer. Het verhaal is spannend, mysterieus en ontzettend verrassend. Alles in het verhaal gebeurt met een reden en je zit tijdens het lezen van dit boek op het puntje van je stoel. Ondanks het feit dat de boeken in de Bron-trilogie los van elkaar te lezen zijn wil je na het einde van Ziel heel graag het vervolg lezen. En gelukkig kan dat, want op 26 oktober is het vervolg Bron – Hart verschenen. Dus je kan meteen door!