Recensie: Bravelands – De Opstand (Erin Hunter)

Serie: Bravelands (3)

Auteur: Erin Hunter

Uitgeverij: Fantoom (april 2019)

Genre: Fantasy, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: € 17,50

In Bravelands deel 3 staat er een moordenaar op om de wilde dieren van de savanne te leiden.  Maar de olifant Sky pikt dit niet en gaat op zoek naar de rechtmatige leider van Bravelands. Ondertussen ziet de baviaan Doorn zich gedwongen zijn oude troep te verlaten en wordt de leeuw Fier, die ooit hun vriend was, door een tiran op een dwaalspoor gebracht.

Het broze evenwicht van Bravelands kan elk moment wankelen en te pletter slaan – tenzij roofdier, prooi en aaseter de poten ineenslaan…

De Opstand is inmiddels alweer het derde deel uit de Bravelands-serie van Erin Hunter. Hiervoor verschenen De Outsider en De Regelbrekers. En het tweede deel eindigde met zo een grote cliffhanger dat ik niet kon wachten om De Opstand te gaan lezen! Bravelands is echt een serie die je lekker achter elkaar door moet lezen.

In de eerdere boeken hebben we natuurlijk kennisgemaakt met de leeuw Fier, de baviaan Doorn en de olifant Sky. Wederom lezen we het verhaal vanuit deze drie verschillende perspectieven en dat maakt De Opstand zo leuk! Het zijn namelijk drie heel verschillende dieren, die normaal gesproken niet met elkaar om zouden gaan. Maar in Bravelands zijn ze gewoon vrienden en hebben ze een gemeenschappelijk doel. Dat is mooi om te zien. Samen staan ze sterker dan alleen. En dat is een hele mooie boodschap voor de lezers!

“Heel Bravelands leek zijn adem in te houden. De zon schitterde nog even over het gebied en zonk daarna weg achter de heuvels in de verte.” – p. 282

De Bravelands-serie is ontzettend sterk opgebouwd. Fier, Doorn en Sky hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal gekregen, waardoor je ze goed leert kennen door de boeken heen. Daarnaast heeft Erin Hunter aan kleine details gedacht en de opbouw van de wereld is goed gedaan. Door haar beeldende schrijfstijl lijkt het net alsof je samen met de leeuwen, bavianen en olifanten in Bravelands loopt. Ook het bestaan van leefregels, de hiërarchie, de Opperouders, de gave van Sky etc. geeft een mooie diepgang aan het verhaal!

De Opstand van Erin Hunter zit weer vol met actie, spanning en strijd. Hier en daar is het verhaal een beetje donker en de dood wordt zeker niet geschuwd. De eindstrijd waar je op hebt gewacht is hier! En toch was in het vorige deel, De Regelbrekers, de actie net even iets heftiger en meer aanwezig. Aan de ene kant is dit misschien een beetje jammer, maar aan de andere kant zorgt dit er dan wel voor dat er meer ruimte is voor antwoorden. De verschillende verhaallijnen uit de vorige delen lopen in dit boek namelijk door en worden mooi afgerond door Erin Hunter.

Zoals ik net al zei, eindigde De Regelbrekers met een hele grote cliffhanger. Daar hoef je in De Opstand gelukkig niet bang voor te zijn. Erin Hunter weet het verhaal mooi af te ronden en tegelijk nieuwe lijntjes uit te gooien voor het vierde deel van de Bravelands-serie! Ik ben erg benieuwd wat het dierenrijk ons nog meer te bieden heeft.