Recensie: Bot. Kleine robot, groot avontuur (Shane Hegarty)

Serie: Bot (1)

Auteur: Shane Hegarty

Illustrator: Ben Mantle

Uitgeverij: Blloan junior (5 februari 2020)

Aantal bladzijdes: 232

Prijs: € 12,50

Maak kennis met Bot, een kleine, leuke, schattige en aaibare robot. Op een dag wordt hij wakker op een schroothoop met een barst in zijn scherm en slechts enkele herinneringen. Hij weet dat hij een eigenaar heeft, Roos, en hij is er zeker van dat ze niet van plan was om hem kwijt te spelen. Hij is dan ook vastbesloten om haar te vinden, maar hij weet alleen niet hoe… Ga mee met Bot op een gevaarlijk avontuur, op zoek naar zijn thuis, en ontdek wat echte vriendschap is.

Toen ik de cover van Bot. Kleine robot, groot avontuur van Shane Hegarty voorbij zag komen deed het mij meteen een beetje denken aan de Disney film Wall-E. Dit was zeker één van de redenen waarom ik dit boekje graag wilde lezen! Daarnaast klonk de synopsis heel aandoenlijk en hoe leuk is het om een kijkje te nemen in de toekomst. Hoe zou de wereld eruit zien met robots?

“Ik stond weer op straat, in de stad. Nu liep ik door de steegjes en probeerde te leren met wie ik nog sprak. Ik ontdekte dat het niet is omdat mensen er aan de buitenkant vriendelijk uitzien, dat ze dat ook vanbinnen zijn.” – p. 61

Het verhaal in Bot. Kleine robot, groot avontuur van Shane Hegarty moet in het begin een beetje op gang komen. Je wordt niet meteen het verhaal ingetrokken, maar langzaamaan ontmoet Bot steeds meer andere robots en vanaf dan wordt het allemaal net iets avontuurlijker en krijg je zin om door te blijven lezen. Vooral het einde van Bot. Kleine robot, groot avontuur maakt heel erg veel goed. Het is mooi en ontroerend, waarschijnlijk moet je zelfs als volwassene wel een traantje wegpinken!

De leuke illustraties in Bot. Kleine robot, groot avontuur zijn gemaakt door Ben Mantle. Ze ondersteunen het verhaal van Shane Hegarty en laten het nog een beetje extra tot leven komen. Maar het mooiste van dit boek zijn de boodschappen die het aan de lezers meegeeft. Het gaat over vriendschap, maar ook over het feit dat je goed bent zoals je bent en dat het helemaal niet erg is als je anders bent dan de rest. Het maakt je uniek. Dus accepteer iedereen zoals die is, zelfs robots!

“Jij bent uniek. Elke deuk, elke kras vertelt jouw verhaal. Elke gedachte en herinnering behoort jou en alleen jou toe.” – p. 194

Shane Hegarty heeft een fijne schrijfstijl. Met zijn woorden weet hij de lezer te raken en vooral te overtuigen van zijn boodschap. De schattige Bot verovert het hart van iedere lezer, als je hem eenmaal hebt leren kennen. Dit geldt trouwens ook voor de andere robots die je tijdens het lezen leert kennen. Ze zijn allemaal anders, maar toch ook weer hetzelfde.

Voor de robotfans is Bot. Kleine robot, groot avontuur van Shane Hegarty een mooi boek om jezelf in te verliezen. Hoewel het verhaal hier en daar iets tempo had mogen hebben is het wel een avontuurlijk, aandoenlijk en ontroerend verhaal over vriendschap en jezelf kunnen zijn!