Recensie: Boek der Heiligen (Leigh Bardugo)

Titel: Boek der Heiligen

Serie: Grishaverse

Auteur: Leigh Bardugo

Uitgeverij: Blossom Books (26 februari 2021)

Aantal bladzijdes: 144

Prijs: € 20,-

Wat doe je als in de wereld die jij geschapen hebt een bepaald boek als een soort bijbel op íéders nachtkastje ligt, en die wereld vervolgens tot leven komt in een Netflix-serie? Als je Leigh Bardugo heet, dan schrijf je dat boek vervolgens zelf en maak je er samen met je team zo’n mooie uitgave van dat hij in de serie gebruikt kan worden.

‘Boek der heiligen’ is dat boek. Al in ‘Schim en schaduw’ gebruikt hoofdpersonage Alina het boek als een leidraad bij haar queeste om informatie op te zoeken over oude heiligen, en het boek blijft daarna in de hele serie terugkomen.

Ik denk dat bijna iedereen de Grishaverse-serie van Leigh Bardugo wel kent. De boekenserie bestaat inmiddels uit Schim & Schaduw, Dreiging & Duisternis, Val & Verlossing, List & Leugens, Kraai & Koninkrijk, Taal der Doornen, De verminkte koning en Het oordeel van de wolf. Afgelopen jaar is er zelfs een serie van op Netflix verschenen! En als je die nog niet gezien hebt, ga dat dan snel doen. Hij is namelijk echt onwijs tof. In deze recensie wil ik je graag iets vertellen over het Boek der Heiligen.

In de Grishaverse van Leigh Bardugo gebruiken de personages vaak een speciaal boek om dingen in op te zoeken en dat is het Boek der Heiligen. Nu kunnen wij precies lezen wat ze allemaal opzochten! Leigh Bardugo heeft namelijk bijna dertig verhalen over de heiligen uit de Grishaverse geschreven en gebundeld in het Boek der Heiligen. In de Inhoudsopgave is te zien om welke heiligen het precies gaat. Zo kom je meer te weten over bijvoorbeeld Sankt Nikolai; de beschermheilige van zeelieden en verloren zaken.

Elk verhaal van Leigh Bardugo in het Boek der Heiligen wordt verrijkt door een illustraties van Daniel J. Zollinger. Het is onwijs tof dat deze illustraties in kleur worden afgebeeld en niet in zwart-wit. Zo komen de verhalen over de heiligen nog meer tot leven. Natuurlijk zorgt ook de schrijfstijl van Leigh Bardugo hier voor. Het is magisch, meeslepend en ze maakt je onderdeel van de Grishaverse. De combinatie van Daniel J. Zollinger en Leigh Bardugo is perfect!

Voor de fans van de Grishaverse is het Boek der Heiligen van Leigh Bardugo zeker een echte musthave. De wereld komt namelijk zoveel meer tot leven door het lezen van dit boek. De Grishaverse is namelijk echt een wereld met een rijke geschiedenis en je wordt hier helemaal in meegenomen. Het Boek der Heiligen bevat mooie verhalen die je snel even tussendoor kan lezen, omdat ze maar een paar pagina’s tellen. Simpelweg genieten!