Recensie: Bloed (Holly Black)

Serie: Faerie (2)

Auteur: Holly Black

Uitgeverij: Boekerij (21 december 2021)

Aantal bladzijdes: 256

Prijs: € 20,-

——————————————————————

De zeventienjarige Valerie is haar leven zat en besluit van huis weg te lopen naar New York. Daar kan ze ontsnappen aan haar verleden en het leven dat haar heeft verraden. Vol hoop op een betere toekomst en met een nieuwe identiteit voegt ze zich bij een groep krakers die zich in het ondergrondse metrostelsel hebben verscholen.

Maar Vals nieuwe vrienden hebben iets magisch. Wanneer een van hen haar weet over te halen om de schuilplaats van een mysterieus schepsel op te sporen, komt ze achter hun ware gezicht. Val zal verscheurd worden tussen haar gloednieuwe affectie voor het eervolle wezen waarop ze moest jagen en haar angst voor de monsters waar haar vrienden langzaam in veranderen.

——————————————————————

Bloed is het tweede deel in de Faerie-trilogie en het vervolg op Water van Holly Black. De recensie van het eerste deel lees je hier. In Bloed volgen we niet het verhaal van Kaye (zoals in Water), maar die van Valerie. Dit betekent dus dat we in Bloed kennismaken met een totaal ander hoofdpersonage. Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht, want ik dacht dat er nog meer te vertellen was over het verhaal van Kaye en Roiben. Dit was dus wel een beetje wennen! Maar het was toch ook wel weer een frisse wind, waardoor je nieuwsgierig wordt naar het verhaal in Bloed.

Hoewel Bloed het tweede deel is in de Faerie-trilogie is, is het dus niet echt een direct vervolg op Water. Het bevat namelijk een hele andere verhaallijn, maar er keren natuurlijk wel een aantal personages uit het eerdere deel terug in dit boek. Ondanks de nieuwe verhaallijn voelt Bloed hierdoor toch aan als een warm bad, als thuiskomen. Je wordt weer meegenomen naar de wereld die je zo goed hebt leren kennen in de Elfhame-trilogie, want het is wel echt een must om die serie voor Water en Bloed te lezen. Want de worldbuilding in de Faerie-trilogie is iets minder goed en uitgebreid.

Het is in Bloed niet altijd even gemakkelijk om een band met de personages op te bouwen. Dit komt omdat ze toch vaak onsympathiek zijn. Aan de ene kant heel begrijpelijk, want Holly Black heeft een wereld gecreëerd waarin bedrog en wreedheid de boventoon voeren. Maar aan de andere kant is het wel fijn om af en toe over leuke of lieve personages te lezen. Doordat er weinig afwisseling hiertussen is, wordt Bloed een vlak verhaal om te lezen. De dynamiek (die wel aanwezig is in de Elfhame-trilogie) mist gewoon een beetje in de Faerie-trilogie en dit maakt het verhaal soms een beetje saai . Je merkt gewoon dat Holly Black nog een beginnende schrijfster was en echt op zoek was naar een eigen stijl.

Het duurt even voordat het verhaal in Bloed een beetje op gang is gekomen voor de lezer. De opbouw is lang, net als in Water, waardoor het een hele tijd duurt voordat je echt in het verhaal zit en door wilt blijven lezen. De verslavende werking van Holly Blacks vorige serie mist in Bloed, dit komt vooral omdat je wederom over een ander personage leest. De scènes tussen Valerie en Ravus zijn daarentegen wel erg leuk en daar keek ik dan ook het meeste naar uit. Ook heeft Holly Black gewoon een hele fijne schrijfstijl waardoor Bloed wel makkelijk weg te lezen is. Het is een fijn boek om tussendoor te lezen, maar helaas geen hoogvlieger voor de fantasy fans!

Kortom, Bloed van Holly Black is op zich een leuk boek om een keertje te lezen, maar je moet geen hoge verwachtingen van het verhaal hebben. Bloed bevat een hele andere verhaallijn dan Water en het is dus niet een direct vervolg. Wel word je weer meegesleurd naar de wrede wereld van de faeries en de meeste personages zijn erg onsympathiek. Hierdoor is het verhaal wel een beetje vlak, omdat het veel van hetzelfde is. Holly Black laat je wel verlangen naar de scènes tussen Valerie en Ravus! Nu is het wachten op het laatste deel Ijzer.