Recensie: Blitz! 6 – De gouden poort (Rian Visser & Lars Deltrap)

Serie: Blitz! (6)

Auteur: Rian Visser

Illustrator: Lars Deltrap

Uitgeverij: Gottmer (1 mei 2020)

Aantal bladzijdes: 159

Prijs: €13,99

Ruimtewezen Blitz dacht altijd dat hij de enige van zijn soort was, maar opeens landt er een soortgenoot op zijn bol: Blitzi. Ze komt uit het sterrenstelsel Blitzem, dat te bereiken is via een mysterieuze gouden poort. Blitzi wil graag terug naar Blitzem, maar ze kan de poort niet meer vinden. Samen met Blitz en Priet gaat ze op zoek, en hun aardse vrienden Rob en Moes helpen ook een handje mee. Dan moet Blitz een keuze maken: gaat hij ook terug naar Blitzem, of blijft hij op zijn eigen bol Nul?

Blitz! – De gouden poort is het zesde deel in de serie over het grappige ruimtewezen Blitz van Rian Visser en Lars Deltrap. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerdere verhaaltjes niet heb gelezen, maar dat maakt volgens mij helemaal niks uit. Je gaat namelijk een nieuw avontuur aan en echte voorkennis heb je hier niet voor nodig. Het is gewoon een op zichzelf staand avontuur over Blitz.

Blitz! is een AVI-serie, dus speciaal voor kinderen die net beginnen met lezen. Daarom is er gebruik gemaakt van een vrij groot lettertype, zodat iedereen het boekje kan lezen. Ook kinderen die last hebben van dyslexie kunnen hierdoor genieten van Blitz zijn avonturen. In Nederland is Blitz! – De gouden poort van Rian Visser en Lars Deltrap geschikt voor kinderen die op AVI niveau M5 lezen en in België voor kinderen in leerjaar 2 – 3.

Rian Visser neemt de lezer mee in een compleet nieuw avontuur van Blitz. Met begrijpelijke, korte en makkelijke zinnen zorgt Rian Visser ervoor dat alle personages in Blitz! – De gouden poort tot leven komen; van Blitz tot Priet tot Vodder. Ze maakt je aan het lachen tijdens het lezen, maar brengt ook een ontroerende boodschap over. Je hoort namelijk thuis waar jij je het gelukkigst voelt. En het avontuur van Blitz, Blitzi en Priet is natuurlijk ook erg spannend.

In Blitz! – De gouden poort vind je ook regelmatig leuke en grappige illustraties van Lars Deltrap. Ze zijn simpel, maar doeltreffend. Zeker voor kinderen die het misschien een beetje moeilijk vinden om te lezen of het gewoon niet zo leuk vinden, zorgen de illustraties voor een beetje afleiding. Blitz! – De gouden poort van Rian Visser en Lars Deltrap is een fijn boek voor de beginnende lezer. Het is makkelijk, grappig en spannend; wat wil je nog meer?