Recensie: Blijf bij mij (Emma Anna)

Serie: Kom naar huis (2)

Auteur: Emma Anna

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (14 februari 2020)

Genre: Roman, New Adult

Aantal bladzijdes: 295

Prijs: € 16,95

Hoewel Hannah’s hart is gebroken door de allesbeslissende onthulling die Luc heeft gedaan, heeft ze haar leven toch weer weten op te pakken. De afgelopen maanden is haar leven drastisch veranderd. Ze heeft een nieuwe baan, nieuwe vrienden en probeert haar verleden een plekje te geven. Maar wanneer ze uiteindelijk toch wordt geconfronteerd met Luc, blijkt ze meer naar een leven met hem te verlangen dan ze zichzelf heeft geprobeerd wijs te maken.

Luc is getrouwd en staat op het punt vader te worden, maar niets gaat zoals hij zou willen. Zijn relatie, zijn gezondheid en zijn gemoedstoestand laten hem in de steek, wat uiteindelijk maar één oorzaak heeft: een leven zonder Hannah, de vrouw die hem alles zou kunnen bieden wat hij nodig heeft. Maar is dat andersom ook zo?

Wat is er voor nodig om toch samen gelukkig te worden? En kunnen Luc en Hannah wel daadwerkelijk gelukkig zijn wanneer buitenstaanders er alles aan doen om dat tegen te houden?

Eindelijk is het zover: het langverwachte vervolg op Kom naar huis van Emma Anna is er! Het verhaal in Kom naar huis eindigde met een ontzettend grote cliffhanger en dat deed de lezer natuurlijk verlangen naar meer. Want wie wil er nu niet weten hoe het verhaal van Hannah en Luc verdergaat?! Mijn verwachtingen voor Blijf bij mij liggen hoog, maar zullen ze ook uit gaan komen..

In Blijf bij mij is er sinds het einde van Kom naar huis al een beetje tijd verstreken en ik denk dat dit wel een goede keuze is geweest van Emma Anna. Zo voorkomt ze onnodige details en gaat het verhaal snel verder. De schrijfstijl van Emma Anna is natuurlijk weer zoals we gewend zijn; vlot, mooi en verslavend. Hier en daar zijn er namelijk ontzettend mooie quotes te vinden in Blijf bij mij en die zetten je zeker wel aan het denken.

“Misschien had zelfverzekerdheid niets te maken met hoe je je opstelde naar de buitenwereld, maar alles met of je jezelf waardig genoeg vond. Daadwerkelijk waardig genoeg, dus niet arrogant en egoïstisch vinden dat je recht had op wat je wilde.” – p. 78

Blijf bij mij is voor mijn gevoel iets minder spannend dan Kom naar huis. Er gebeurt niet zo heel veel in de eerste helft en als lezer zit je een tijdje te wachten op het moment dat Luc en Hannah weer samen komen. Hierdoor voelt het verhaal soms wat langdradig aan.    Verder vond ik de verandering in Hannah niet super leuk, maar ik snap deze keuze van Emma Anna wel. Zo krijgt haar personage wel meer diepgang, alleen is Hannah soms een beetje te hysterisch in mijn ogen.

Emma Anna wisselt het verhaalperspectief in Blijf bij mij af tussen Luc en Hannah. Zo kom je alles te weten over de gedachten en gevoelens van beide personages. Daarnaast lees je ook af en toe een heel kort hoofdstukje vanuit Noud, waardoor het onmogelijk is om hem te vergeten. Je weet gewoon dat er nog iets gaat gebeuren, maar wanneer dat is blijft natuurlijk de vraag.

Het einde van Blijf bij mij was een klein beetje gehaast, maar toch wordt het verhaal van Luc en Hannah prachtig afgesloten. Helaas kon dit boek Kom naar huis niet overtreffen, maar het was zeker een boek dat lekker weg las en waarin je bleef lezen. Emma Anna heeft een mooi tweeluik weten neer te zetten en ik kijk uit naar haar volgende boeken!