Recensie: Black Friday (Maren Stoffels)

Auteur: Maren Stoffels

Uitgeverij: Leopold (2 september 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 201

Prijs: € 14,99

Na deze ontgroening hoor ik er eindelijk bij. Ik moet dit overleven, dat moet gewoon. Ik wil hierbij, ik moét hierbij.

Ris en Megan doen mee aan de ontgroening van een studentenvereniging. Wie volhoudt, heeft vrienden voor het leven. De ouderejaars bedenken wrede, ronduit gevaarlijke opdrachten. Het hoogtepunt is de laatste dag van de ontgroening, de zogenaamde Black Friday. Een dag die gitzwart zal eindigen…

Van Maren Stoffels heb je waarschijnlijk wel al een keertje gehoord. Zij schreef eerder al de jeugdthrillers Escape Room, Fright Night en Room Service! Helaas moet ik die nog lezen, dus ik kan jullie er niet veel over vertellen. Maar waar ik jullie wel meer over kan vertellen is natuurlijk Black Friday, want die is inmiddels uit!

Black Friday is geschreven vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk die van Ris en die van Megan. Beide personages nemen deel aan de ontgroening van een studentenvereniging. Ze krijgen erg veel voor hun kiezen en moeten gruwelijke, mensonterende dingen doen om bij de studentenvereniging te mogen horen. Hierdoor geeft Maren Stoffels een extra kijkje in wat ze allemaal mee moeten maken om een plekje of kamer te veroveren. Want dat is niet bij iedereen hetzelfde.. Voor de een is het erger dan voor de ander.

“Denk je dat ze me echt naakt laten rondlopen? De hele week? Ik bedoel.. ze laten me toch wel een onderbroek aantrekken?” – p. 30

Als lezer zit je continu in spanning tijdens Black Friday, want wat gaan de novieten nu weer meemaken? Niks is te gek voor de leiders van de studentenvereniging. Het verhaal is extra schrijnend, omdat het gebaseerd is op de werkelijkheid. Zo kwam ik laatst een bericht tegen over een jongen die was omgekomen tijdens een ontgroening. Wat hij heeft moeten meemaken is vergelijkbaar met wat de personages in Black Friday van Maren Stoffels mee moeten maken. Ontzettend gruwelijk en ongelooflijk dat dit kan gebeuren!

Ik denk dat Black Friday lezers zeker wel een beetje wakker schudt. Maren Stoffels beschrijft de gebeurtenissen zo ontzettend realistisch. Je hebt gewoon bijna het gevoel alsof je zelf bezig bent met een ontgroening. Het einde van Black Friday is dan ook heel erg verrassend. Je zit zo in het verhaal dat je er bijna niet over nadenkt hoe het verhaal gaat eindigen. Het einde is dan ook sterk!

Kortom, Black Friday van Maren Stoffels is denk ik wel de beste jeugdthriller die ik tot nu toe heb gelezen dit jaar! Ik heb van ieder woord genoten, hoe gruwelijk het af en toe ook was. Er waren zelfs momenten dat ik er moeite mee had om verder te lezen, dus hier moet je van houden. Maren Stoffels schuwt niks en vertelt het tot in de kleinste details!