Recensie: Bijna echt (Lisa van Campenhout)

Titel: Bijna echt

Auteur: Lisa van Campenhout

Uitgeverij: Blossom Books (12 juni 2020)

Genre: Young Adult, Contemporary

Aantal bladzijdes: 341

Prijs: € 18,99

Brenda weet hoe het is om onzichtbaar te zijn, geen vrienden te hebben en niet mee te tellen, en ze is het zat. Haar plan: zichzelf opnieuw uitvinden als ze gaat studeren in Amsterdam. Maar als dat plan meteen mislukt na een rampzalige introductieavond, moet ze iets anders verzinnen.

Twee dagen later is ze Aurélie uit Parijs: een rijke erfgename met een fantastische kledingsmaak, die in een chic hotel woont. Ze heeft vrienden, een indrukwekkend aantal Instagramvolgers en een jaloersmakend volle agenda… maar ook een gestolen creditcard, het gevoel dat ze achtervolgd wordt en steeds meer dreigende privéberichten in haar inbox.

Haar web van leugens wordt steeds verstikkender, maar ze kan nu niet meer terug. Toch?

Toen ik Bijna echt van Lisa van Campenhout voorbij zag komen, wist ik gewoon dat dit een boek voor mij was! De cover is adembenemend (ik houd van die kleuren) en de synopsis maakte me zo nieuwsgierig. En daarbij staat er nog een hele intrigerende vraag op de voorkant: Wie ben jij als je hele leven een leugen is? Ik ben met hele hoge verwachtingen aan Bijna echt begonnen. Ben je benieuwd of deze zijn uitgekomen? Lees dan snel verder!

Lisa van Campenhout heeft een heerlijke schrijfstijl. Het is ontzettend vlot, gedetailleerd en realistisch. Ze laat Brenda moeiteloos tot leven komen en veranderen in Aurélie. Ze krijgt echt een heel ander karakter en die past goed bij haar nieuwe naam en identiteit. De gedachtes van Brenda/Aurélie brengen haar goed tot leven en je zou bijna denken dat ze echt bestaat. Hoewel ik haar nieuwe levensstijl niet goedkeur, heb je op de een of andere manier toch medelijden met haar. Lisa van Campenhout weet de problemen die Brenda/Aurélie namelijk realistisch over te brengen. Al komt ze ook met veel dingen wel erg makkelijk weg.

“Nu ik één geval kende waarin ze oneerlijk was geweest, verwachtte ik meer. Nogal hypocriet van mij natuurlijk, maar zo voelde ik dat nu eenmaal.” – p. 211

Ook de andere personages in Bijna echt voelen tastbaar aan. Ze verschillen van elkaar, maar vullen elkaar toch ook mooi aan in het verhaal. Brenda is zeker niet de enige die lijken in haar kast heeft liggen. Iedereen heeft zo zijn eigen geheimen en in een online wereld waarin alles openbaar is zijn die moeilijk te verbergen. Lisa van Campenhout heeft voor Bijna echt als setting voor Amsterdam gekozen en ik denk dat, dat heel goed heeft uitgepakt. Dat is natuurlijk wel een hele toffe plek met veel mogelijkheden. Zelf heb ik er mijn jeugd doorgebracht, dus het was erg leuk om alles te herkennen!

Bijna echt van Lisa van Campenhout doet mij denken aan boeken zoals Duizend Hoog en Gossip Girl. Gewoon een beetje de vibe die je ervan krijgt als je Bijna echt aan het lezen bent, want het verhaal lijkt er helemaal niet op. Dit verhaal is uniek, anders en ook heel verrassend. Al weet je wel waar het verhaal naartoe zal lijden, maar hoe? dat is de grote vraag en Lisa van Campenhout loost je daar langzaam doorheen door Brenda/Aurelie het verhaal aan jou te laten vertellen. Ze richt zich dus af en toe recht tot de lezer en dat vond ik erg tof! Dit kom je niet vaak tegen, zeker niet in een Young Adult boek.

Als jij houdt van boeken vol met geheimen, unieke personages en een Amsterdamse setting dan mag jij Bijna echt van Lisa van Campenhout zeker niet missen! Het heeft alles wat je van tevoren verwacht. Het zit vol met intriges en als lezer vraag je je continu af hoe ver Brenda/Aurélie nog kan gaan voordat al haar leugens haar inhalen. Dit maakt het spannend en zorgt ervoor dat je Bijna echt in bijna één adem uitleest. Het is gewoon genieten! Je wordt onderdeel van een wereld vol glitter en glamour, maar niks is wat het lijkt..