Recensie: Bethany en het Beest (Jack Meggitt – Phillips)

Auteur: Jack Meggitt – Phillips

Illustrator: Isabelle Follath

Uitgeverij: Querido (20 oktober 2020)

Genre: Kinderboek, Griezelboek

Aantal bladzijdes: 249

Prijs: € 16,99

De 511-jarige Peregrinus Pincet heeft een verrukkelijk leven. Hij heeft geld als water, een prachtig huis vol mooie spullen en een drankje waardoor hij eeuwig jong en knap blijft. Het enige wat hij hiervoor zo nu en dan moet doen is het beest dat bij hem op zolder woont precies datgene te eten geven wat het wil. Maar wanneer het monster besluit dat het een kind wil eten, beseft Peregrinus dat alles gruwelijk uit de hand loopt. Wanhopig gaat hij op zoek naar het verschrikkelijkste kind dat hij kan vinden. Bethany lijkt de ideale kandidaat, maar die geeft zich niet zomaar gewonnen!

Op de achterkant van Bethany en het Beest staat geschreven ‘Een gruwelijk grappig avontuur in de traditie van Roald Dahl‘. Dat is natuurlijk een behoorlijk grote uitspraak en door deze vergelijking zijn de verwachtingen voor Bethany en het Beest Jack Meggitt – Phillips en Isabelle Follath erg hoog. Het is een griezelboek voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar en aan de bovenstaande quote te zien moet dat helemaal goed komen, want het verhaal zou zelfs een beetje gruwelijk zijn!

Jack Meggitt – Phillips heeft een geweldige schrijfstijl voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar. Hij heeft ontzettend veel humor in Bethany en het Beest verwerkt, waardoor je tijdens het lezen regelmatig aan het gniffelen bent. Daarnaast zit er ook lekker veel vaart in het verhaal, het is geen enkel moment saai in Bethany en het Beest. Er gebeurt continu wel iets en de personages worden ook goed uitgewerkt door Jack Meggitt – Phillips. Ik heb van Peregrinus en Bethany genoten! Ook het griezelgehalte is gruwelijk hoog en perfect voor de doelgroep van het boek. De bovenstaande elementen zorgen natuurlijk voor veel leesplezier!

“Peregrinus moest naar lucht happen toen hij aan het beest dacht. Hij was eventjes helemaal vergeten waarvoor hij naar het weeshuis was gekomen. Hij moest hier geen kind vinden dat lief was; hij moest hier een maaltje voor zijn baas vinden.” – p. 48

Bethany en het Beest is niet alleen maar griezelig, grappig en spannend om te lezen. Jack Meggitt – Phillips heeft namelijk ook een aantal mooie boodschappen in het verhaal verwerkt. Hij laat zien dat het belangrijk is om verder te kijken dan de eerste indruk die je van iemand hebt. Meestal is dit gewoon een masker en schuilt er veel meer achter het gedrag van een persoon. Peregrinus Pincet is bijvoorbeeld helemaal niet zo onaardig als hij op het eerste gezicht lijkt, maar hier kom je alleen maar achter door hem beter te leren!

In Bethany en het Beest vind je ook regelmatig prachtige zwart-wit illustraties van Isabelle Follath. De illustraties hebben allemaal verschillende groottes. Soms is een illustratie 2 pagina’s groot en soms maar een halve pagina. Dit geeft het boek een leuk en speels effect. Daarnaast zijn de illustraties van Isabelle Follath gewoon hartstikke mooi en gedetailleerd. Ze passen goed bij het verhaal van Jack Meggitt – Phillips. Het verhaal in Bethany en het Beest komt hierdoor echt tot leven! Zeker kinderen die snel afgeleid zijn van het lezen hebben veel baat bij de illustraties en zullen veel plezier beleven aan dit boek.

Voor de fans van griezelverhalen is Bethany en het Beest van Jack Meggitt – Phillips een echte aanrader! Het verhaal is vlot, grappig en vooral gruwelijk griezelig. Het is een boek waarbij je tijdens het lezen regelmatig hardop moet gniffelen en waarbij je, je geen enkel moment hoeft te vervelen. De mooie boodschappen en illustraties van Isabelle Follath maken het verhaal helemaal af. En wist je al dat er een vervolg op Bethany en het Beest onderweg is? Vanaf 2 november 2021 ligt Bethany en het Beest. De wraak van het beest in de winkels.