Recensie: Bestemming Parijs (Mirjam Mieserius)

Titel: Bestemming Parijs

Serie: Bestemming Parijs (1)

Auteur: Mirjam Mieserius

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (7 juli 2022)

Genre: Feelgood

Aantal bladzijdes: 356

In Bestemming Parijs van Mirjam Mieserius vertrekt de 31-jarige boekenwurm Chloe naar Parijs om in de voetsporen te treden van haar geliefde Hemingway. Haar reis neemt echter een onverwachte wending als ze de Franse schrijver en bouquiniste Guillaume ontmoet. Voor Chloe gaat een nieuwe wereld open, maar dan staat haar verloofde Peter ineens voor haar neus met een verrassing en komt ze voor een moeilijke keuze te staan… Gelukkig krijgt Chloe onvoorwaardelijke steun van haar nieuwverworven vriendinnen: de zachtaardige Sofia, die worstelt met haar verleden en dat koste wat kost verborgen probeert te houden; en de bloedmooie Lizzy, die naar Parijs is gekomen om een wereldberoemde muze te worden en daarbij geen grenzen schuwt, zelfs die van zichzelf niet.

Bestemming Parijs is het eerste deel in de gloednieuwe Feelgood-serie van auteur Mirjam Mieserius. Haar kun je al kennen van de eerder verschenen novelle De citroen op de taart! Dat boek heb ik echter nog niet gelezen, dus Bestemming Parijs is mijn eerste kennismaking met Mirjam Mieserius. Het verhaal gaat over drie vrouwen, Chloe, Sofia en Lizzy, die naar Parijs reizen om erachter te komen wie ze nou echt zijn. En de Stad van de Liefde is daar natuurlijk de perfecte plek voor.

Bestemming Parijs lees je dus ook vanuit drie verschillende perspectieven. Mirjam Mieserius zorgt er hiermee voor dat het boek een fijne afwisseling heeft en je alle drie de personages goed leert kennen. Dit zorgt voor de nodige diepgang waardoor Bestemming Parijs zeker geen oppervlakkige feelgood is. De personages komen echt tot leven, omdat je als lezer hun gedachtes en gevoelens leest en deze worden ook goed beschreven door Mirjam Mieserius. Naarmate het verhaal vordert in Bestemming Parijs raken de drie verhaallijnen steeds meer met elkaar verbonden en wil je eigenlijk niet meer stoppen met lezen.

De schrijfstijl van Mirjam Mieserius in Bestemming Parijs is verslavend, vlot, fluffy en romantisch. Ze weet je moeiteloos mee te slepen in de levens van Chloe, Sofia en Lizzy. Het verhaal komt tot leven en het geheel speelt zich als een film voor je ogen af tijdens het leen. Mirjam Mieserius zorgt er ook voor dat Bestemming Parijs realistisch en herkenbaar is. Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, soms is het leven ook hard en niet zo mooi. Het raakt de lezer en aan emoties dus geen gebrek. Dit contrast maakt van Bestemming Parijs een prachtig en gelaagd boek!

Voor de liefhebbers van Parijs is dit boek smullen geblazen. De stad wordt ontzettend levendig omschreven en je kan merken dat Mirjam Mieserius er een speciale band mee heeft. Veder is Bestemming Parijs ergens ook een beetje mysterieus, omdat je niet direct weet wat er precies in het verleden is gebeurd. Hiermee brengt Mirjam Mieserius een klein beetje spanning in het verhaal. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je verder blijft lezen, want je wil weten hoe de vork in de steel zit.

Als je nog op zoek bent naar het ultieme feelgoodboek voor deze zomer dan kan ik je Bestemming Parijs van Mirjam Mieserius van harte aanraden! Zeker met de zomerse temperaturen waan je, je even lekker in Parijs door de prachtige en levendige beschrijvingen van Mirjam Mieserius. Natuurlijk komen ook de personages, Chloe, Sofie en Lizzy, ontzettend mooi tot leven en leer je ze echt kennen. Het verhaal kent diepgang, is realistisch en zit vol met romantiek en humor.