Recensie: Ben niet bang (Hinke Hoeksma)

Illustrator: Charlotte v/d Veen

Uitgeverij: Boekscout (21 januari 2022)

Genre: Kinderbork

Aantal bladzijdes: 89

Prijs: € 18,50

——————————————————————

De dappere Fons is dolgelukkig als hij wordt aangenomen als nieuwe schrijver in de Verhalenfabriek van Meneer Storie. De grootste en machtigste verhalenfabrikant van de wereld. De verhalen uit de Verhalenfabriek lopen altijd goed af, waardoor het altijd slecht afloopt met de wolf. De wolf heeft hier schoon genoeg van. Hij besluit zijn kant van het verhaal te vertellen en bedenkt een sluw plan. Wat voert de wolf in zijn schild? En wat speelt zich af in de geheime kamer van de Verhalenfabriek? Fons staat aan het begin van een spannend avontuur.

——————————————————————

Voordat Ben niet bang als een echt boek verscheen heeft het een hele lange en bijzondere weg afgelegd. Het is namelijk begonnen als een script waarna er in 2013 een theatervoorstelling van verscheen! Pas hierna maakte Hinke Hoeksma er een heus boek van en heeft Charlotte van der Veen de illustraties verzorgd. Door middel van donateurs kon het boek Ben niet bang uiteindelijk uitgegeven worden. Hoe tof is dat? Het is dus eigenlijk heel speciaal dat we vandaag de dag Ben niet bang in boekvorm kunnen lezen. In deze recensie vertel ik je graag wat meer over dit bijzondere boek!

Aan het begin van Ben niet bang vind je een overzichtelijke inhoudsopgave. Hierna neemt Hinke Hoeksma je mee naar het dorpje Bedstee waar we kennis maken met Fons. Een erg leuk personage die ontzettend van lezen houdt. Met haar vlotte, simpele en sprookjesachtige schrijfstijl neemt Hinke Hoeksma de lezers mee in een fijne fantasie wereld. Een verhaal over verhalen! Het is heel beeldend geschreven waardoor Ben niet bang zich als een film voor je ogen afspeelt. Daarnaast zijn er nog een aantal mooie boodschappen in het verhaal verwerkt, zoals lezen is leuk en dromen zijn er om na te jagen! Ben niet bang is een tof verhaal om samen met je kindje te ontdekken.

In Ben niet bang vind je naast het verhaal van Hinke Hoeksma ook ontzettend veel prachtige illustraties van Charlotte van der Veen. Soms zijn het maar kleine illustraties, maar soms zijn het paginagrote (of zelfs 2 pagina’s grote) illustraties! Het zijn gekleurde illustraties en zitten vol met kleine details. Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. De illustraties passen perfect bij het verhaal van Hinke Hoeksma en zorgen ervoor dat het geheel tot leven komt. Het verhaal en de illustraties in Ben niet bang vullen elkaar ontzettend goed aan.

Ben niet bang van Hinke Hoeksma en Charlotte van der Veen is een echte must-read om samen met je kindje vanaf ongeveer 4 te lezen (hij of zij kan het natuurlijk ook zelf lezen op iets oudere leeftijd). Je wordt meegenomen naar het dorpje Bedstee waar je kennis maakt met het interessante personage Fons. Het is een verhaal over verhalen waarin mooie boodschappen verborgen liggen. Ook zit er een spannend element in verwerkt! De beeldende schrijfstijl van Hinke Hoeksma en de gedetailleerde illustraties van Charlotte van der Veen zorgen ervoor dat Ben niet bang echt tot leven komt tijdens het lezen. Het is vlot, sprookjesachtig en magisch!