Recensie: Baby Aapje, privé-detective (Brian Selznick en David Serlin)

Aantal bladzijdes: 192

Vermiste juwelen?
Verdwenen pizza?
Gestolen ruimteschip?
Baby Aapje kan helpen…
Maar hij moet eerst even zijn broek aantrekken!

Ik moet toegeven dat Baby Aapje, privé-detective van Brian Selznick en David Serlin heel anders is dan ik had verwacht. In de eerste instantie dacht ik een uitgeschreven verhaal te lezen over een Baby Aapje dat verschillende zaken gaat oplossen. En natuurlijk was dit ook wel zo, maar op een hele andere manier dan ik had verwacht!

Eigenlijk is Baby Aapje, privé-detective een prentenboek en een leren lezen boek in één. Dat betekent dus dat je geen uitgebreid verhaal leest over hoe Baby Aapje verschillende zaken oplost. Brian Selznick en David Serlin houden het boekje simpel en duidelijk. Er staat maar heel weinig tekst in en het gaat vooral om de verschillende illustraties die het boek rijk is.

En de illustraties van Brian Selznick zijn dan ook echt ontzettend mooi en vooral sprekend. Er is duidelijk op te zien wat er aan de hand is en de illustraties worden af en toe ondersteund door korte zinnen. Hierdoor is Baby Aapje, privé-detective zeker handig om jonge lezers te leren lezen.

In Baby Aapje, privé-detective worden er vijf verschillende zaken opgelost. Tijdens het oplossen van de eerste zaak moet je zeker een beetje gniffelen, maar helaas verloopt ieder verhaaltje, op de laatste na, op precies dezelfde manier. Hierdoor weet je dus eigenlijk al wat je te wachten staat en dat is een beetje jammer. Toch weet het laatste verhaaltje de lezer nog te ontroeren en sluit je Baby Aapje, privé-detective met een fijn gevoel af!

Baby Aapje, privé-detective van Brian Selznick en David Serlin krijgt van mij uiteindelijk 3 sterren. Het boekje zal jonge kinderen zeker helpen bij het leren van lezen. Er staan erg mooie, sprekende illustraties in, maar het had toch net iets leuker geweest als er meer tekst in had gestaan. Dan zouden de verhaaltjes meer context hebben gehad en een bredere doelgroep hebben aangesproken!