Recensie: Avonturen in Boekenatlas (Saskia van den Brand)

Uitgeverij: In Eigen Beheer (1 september 2022)

Genre: Kinderboek

Aantal bladzijdes: 111

Prijs: € 16,99

——————————————————————

Ga je mee op avontuur naar Boekenatlas? De plek op aarde waar het meest wordt gelezen. In deze verhalenbundel ontmoet je bijzondere boeken, zoals Alfabet en het magische boek Zandina.

Maak kennis met meneer Balpen. Hij schreef al honderden boeken. Of ontmoet mevrouw Mia die voorleest aan dieren in de jungle. Ga op avontuur met de verliefde meneer Tempel die op zoek is naar mevrouw Sneeuwpop en ga samen met Wies op jacht naar de boekendief uit Eipad.

——————————————————————

Onlangs is het allereerste kinderboek, Avonturen in Boekenatlas, van Saskia van den Brand verschenen. Het is geschikt voor kindjes tussen de 8 en 12 jaar en bevat illustraties van Kim de Jong (ontwerpstudio Fijn dat jij er bent). Het is een boek om kinderen te helpen bij leesproblemen en ze enthousiast te maken om boeken te gaan lezen! Misschien gaan ze door Avonturen in Boekenatlas ooit zelf wel een prachtig verhaal schrijven! Ik ben heel benieuwd wat dit boek allemaal in petto heeft voor de lezers en daarover vertel ik je graag meer in deze recensie.

In Avonturen in Boekenatlas vind je maar liefst acht verschillende verhalen! Zo lees je o.a. de verhaaltjes Alfabet wil vrij zijn, Novelle wil een boek schrijven en Boekendief. Alleen deze titels klinken al geweldig en zorgen ervoor dat je dit boek graag een keertje wilt lezen. Saskia van den Brand heeft hele unieke verhalen gecreëerd en de namen van de personages zijn ontzettend origineel. Alles heeft met boeken of schrijven te maken, dus je leest over bijvoorbeeld Alfabet, maar ook over Dwarsligger en Boekenwurm. Daarnaast is de wereld, Boekenatlas, super leuk bedacht. In het eerste verhaaltje wordt Alfabet bijna niet gelezen en daarom wil hij naar Boekenatlas vertrekken, een wereld waarin hij gelezen zal worden en kan zijn wie hij is!

Saskia van den Brand heeft een hele fijne en vlotte schrijfstijl. De zinnen volgen elkaar mooi op en de verhaaltjes zijn interessant. Vooral omdat in elk verhaal een ander personage en een andere boodschap centraal staat. Hierdoor is Avonturen in Boekenatlas heel divers en nergens saai. Met elk verhaal word je namelijk verrast. Daarnaast zijn dw illustraties van Kim de Jong een leuke toevoeging, zeker voor lezers die iets visueler zijn ingesteld. Avonturen in Boekenatlas is hierdoor heel geschikt voor de doelgroep; kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Ze kunnen dit boek prima zelf lezen, maar het kan eventueel ook met papa of mama gelezen worden.

Dan rest mij nog het stellen van één enkele vraag, en dat is: Ga jij mee op avontuur in Boekenatlas? Dat kan ik je namelijk van harte aanraden! Avonturen in Boekenatlas van Saskia van den Brand is echt een heel leuk kinderboek om te lezen. Het is origineel, divers en interessant. In de verhaaltjes zitten verschillende boodschappen verwerkt, zoals dat je mag zijn wie je wilt zijn. Daarnaast ondersteunen de illustraties van Kim de Jong de verhaaltjes van Saskia van den Brand perfect waardoor Avonturen in Boekenatlas ook geschikt is voor kinderen die iets visueler zijn ingesteld. Een boek dat niet mag ontbreken in de boekenkast van je kleintje!