Recensie: Asverze (Erik Le Romancier)

Serie: Hypernacht (1)

Auteur: Erik Le Romancier

Uitgeverij: In Eigen Beheer (1 november 2019)

Genre: Fantasy, Roman

Aantal bladzijdes: 390

Prijs: €21,95

Asverze is anders dan de meeste meisjes en vrouwen. In Maanwelle, het geïsoleerde stadje waarin ze opgroeit, is dat een groot probleem. Wanneer door de mysterieuze Hypernacht allerlei duistere geheimen en verwrongen verlangens boven komen, wordt de situatie voor haar steeds gevaarlijker. Als ze vanwege haar uiterlijk en gedrag ervan wordt verdacht een on-vrouw te zijn – de ultieme, goddeloze gruwel – moet Asverze opeens zelfs vrezen voor haar leven.

Kan Asverze overleven in een steeds vijandigere wereld? Kan ze ondanks alles trouw blijven aan zichzelf? Of verliest ze het gevecht en gaat ze ten onder in een maalstroom van haat, leugens en manipulatie?

Asverze is het eerste deel in de Hypernacht-serie van Erik Le Romancier. De cover van het boek is echt een plaatje en geeft wel een kleine hint over het hoofdpersonage! Zij is namelijk een stoere, sterke vrouw die vecht voor wat ze wil.

Erik Le Romancier laat Maanwelle, het mistwoud en de personages tot leven komen door krachtige beschrijvingen vol met details. Asverze heeft een sterk karakter. In een wereld waar vrouwen onderdrukt worden, heeft zij toch haar eigen mening. Die verkondigt ze vaak genoeg, ook al weet ze dat het niet gewaardeerd wordt. Je krijgt al snel sympathie voor haar en dat is van de meeste andere personages niet te zeggen. Ze zijn gemeen, schijnheilig en slinks.

Dit is een mooi contrast dat laat zien dat Asverze anders is dan de rest. Naast het feit dat de personages goed neergezet worden, is de wereld ook sterk opgebouwd. Het mistwoud jaagt de lezer de stuipen op het lijf, maar niet zo erg als Maanwelle zelf. De mannen hebben het voor het zeggen en het gaat er heel vrouwonvriendelijk aan toe. Dit weet Erik Le Romancier goed op de lezer over te brengen door zijn woordkeuze. Je krijgt medelijden met iedere vrouw die in Maanwelle woont.

“Ze werd bekropen door het gevoel dat ze niet alleen was, dat ze werd bekeken vanuit het mistwoud. Een golf van angst en paniek rees in haar op.” – p. 71

Er wordt alleen net iets te vaak gezegd dat vrouwen minder zijn dan mannen, dat ze geen gelijke waarde hebben, dat ze geen mening mogen hebben en moeten zwijgen. Na een tijdje weet de lezer wel in wat voor wereld Asverze leeft en hoe het er aantoe gaat in Maanwelle. Door dit te blijven herhalen wordt het leesplezier op die momenten een klein beetje ontnomen, omdat het langdradig wordt. Terwijl het verhaal en de worldbuilding an sich erg sterk en goed zijn.

Asverze is een boek dat je aandacht vast weet te houden. Erik Le Romancier heeft veel mysteries, geheimen, legendes en leugens in het verhaal verwerkt. Dit houdt de lezer nieuwsgierig en het verhaal interessant. Tijdens het lezen tast je net zo in het duister als Asverze zelf, want het verhaal is maar moeilijk te voorspellen! En natuurlijk doet dit je verlangen naar het vervolg, want denk maar niet dat Erik Le Romancier je alle antwoorden gaat geven in Asverze.

Kortom, Asverze is een sterk eerste deel van de Hypernacht-serie van Erik Le Romancier. Hopelijk wordt er in het vervolg net een beetje meer fantasy verwerkt, want dat zal deze serie zeker naar een hoger niveau tillen! Al met al heb ik zeker genoten van Asverze en haar eigenwijze houding. Heerlijk!