Recensie: Ash Princess (Laura Sebastian)

Auteur: Laura Sebastian

Uitgeverij: Young & Awesome (22 augustus 2018)

Aantal bladzijdes: 379

Prijs: €18,99

Prinses. Gevangene. Wees. Rebel.

Ze hebben alles van me afgepakt. Mijn moeder. Mijn naam. Mijn kroon.

Sinds de belegering woon ik als een gijzelaar in het paleis waar nu de Kaiser de dienst uitmaakt. Ik ben niets meer dan zijn marionet, zijn asprinses. Maar de tijd van bang zijn is voorbij. Want ik ben Theodosia, koningin van Astrea. Ik zal mijn rechtmatige plaats weer innemen en mijn volk redden, tegen elke prijs.

Wat ik erg gaaf vind aan Ash Princess is dat Laura Sebastian een beetje magie in het verhaal heeft verwerkt. De manier waarop het volk van Theo gebruikmaakt van magie is heel origineel bedacht. Ik ga hier niet al te veel over uitweiden, anders geef ik jullie misschien spoilers. Dus het enige wat ik er nog over wil zeggen is dat het te maken heeft met de vier elementen van de natuur (vuur, water, lucht en aarde). Op zich is dit niet heel vernieuwend, de elementen worden namelijk wel vaker als basis voor magie gebruikt in verhalen. Maar in Ash Princess hebben de mensen nog iets  extra’s nodig om magie te kunnen beoefenen en elke magiesoort heeft ook zijn eigen krachten. Dit was voor mij een erg originele twist!

Tegenwoordig wordt er in heel veel Young Adult boeken een driehoeksverhouding verwerkt, en dat is ook zo in Ash Princess. Persoonlijk vind ik dat nooit zo heel erg en gelukkig heeft Laura Sebastian ook hier een kleine twist op het einde in weten aan te brengen. Hierdoor voelt de driehoeksverhouding niet aan als een ongelooflijk groot cliché en kon ik het zeker wel waarderen. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat aflopen voor iedereen!

Oke, Ash Princess van Laura Sebastian gaat natuurlijk niet alleen maar over mooie, lieve en romantische dingen. Vanaf pagina één pakt het verhaal je bij de keel. Het is heftig, luguber en wreed. Er worden monden dichtgenaaid en mensen vermoord in opdracht van de Kaiser. Hij is dan ook zeker de grote slechterik in het verhaal, een man die ontzettend wreed is en totaal geen medelijden kent. Laura Sebastian weet zijn karakter ontzettend sterk en realistisch neer te zetten. Elke keer als de Kaiser in beeld komt lopen de rillingen je over de rug. Hij is angstaanjagend.

Ook het hoofdpersonage, Theodosia, is goed neergezet. Ze is jarenlang mishandeld en vernederd door de Kaiser. Ze heeft bijna de hoop opgegeven, maar toch houdt ze hoop. Een klein vlammetje van opstand is altijd blijven branden en in Ash Princess wordt dit vlammetje steeds sterker. Ze is vastbesloten om haar volk te redden, wat ze daar dan ook voor moer opofferen. Hierdoor is Theo een heel erg sympathiek personage en je voelt ontzettend met haar mee. Ze ontwikkelt zich in het verhaal van een klein, onzeker meisje, de Asprinses, naar een sterke, krachtige koningin!

Laura Sebastian heeft een ontzettend mooie wereld opgebouwd. Alles klopt gewoon. In Ash Princess word je niet alleen meegenomen naar het hier en nu, maar ook naar het verleden. Er zitten mythes en legendes in het verhaal verwerkt en zo krijgt het verhaal de nodige diepgang en blijft het niet aan de oppervlakte voort kabbelen. Wel speelt Ash Princess zich vooral af op één plek, van de buitenwereld krijg je dus nog niet zoveel te zien, maar dat verwacht ik zeker wel in het vervolg!

Één van de grote thema’s in dit boek is discriminatie. Net als de driehoeksverhouding, is dit een thema dat steeds vaker in boeken wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan boeken zoals Bloed & Beenderen van Tomi Adeyemi en Showstopper van Hayley Barker. Laura Sebastian weet op haar eigen manier dit thema in het boek te verwerken. Naar mijn mening had het verhaal dit niet per se nodig, het gaf het verhaal niet iets extra’s zoals dat wel in bijvoorbeeld Bloed & Beenderen het geval was!

Zoals je misschien wel gemerkt hebt door het lezen van deze recensie, heb ik genoten van Ash Princess. Het boek zit vol met verschillende plot twists, verraad en originaliteit. Het is verrassend, meeslepend en meedogenloos. Ik heb me door Laura Sebastian compleet mee laten slepen naar de wereld van Theodosia, ik werd onderdeel van haar volk en ik ben verliefd geworden op de bijzonder magie!