Recensie: Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum (Benjamin Alire Sáenz)

Titel: Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum

Auteur: Benjamin Alire Sáenz

Uitgeverij: Blossom Books (juni 2017)

Genre: Roman, Young Adult

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €18,99

Aristoteles is een eenzame, boze tiener die misschien wel iets te veel over de wereld nadenkt. Dante is een eigenwijze betweter die het liefst de hele dag zonder schoenen rondloopt. Als ze elkaar bij het zwembad tegenkomen, lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben -behalve het feit dat ze allebei vernoemd zijn naar oude filosofen. Toch ontstaat er een bijzondere vriendschap, zo eentje die levens verandert. En dankzij hun vriendschap ontdekken Ari en Dante wie ze zijn, en wie ze willen worden.

Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum vertelt een erg mooi verhaal, waar af en toe ook heftige onderwerpen in worden besproken. Een voorbeeldje: de vader van Ari heeft in de oorlog van Vietnam gevochten en dit heeft hem veranderd. Hij vindt het moeilijk om erover te praten en is erg in zichzelf gekeerd. Ari heeft hier hier ook moeilijk mee. Hij snapt zijn vader niet en heeft het gevoel hem niet te kennen. Dit verhaal laat heel duidelijk zien wat een oorlog voor impact kan hebben op een gezin! Benjamin Alire Sáenz weet dit op een goede manier te verwerken in het verhaal.

Maar Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum draait natuurlijk vooral om het ontdekken van de geheimen van het universum. Als je 15/16 jaar bent dan lijkt het soms alsof de hele wereld (het universum zelfs) tegen je is. Je vraagt je van alles af: over je vrienden en familie. Val je op jongens of op meisjes? In Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum komen al deze vragen (en meer!) van tieners aan bod. Het gaat dus vooral om het ontdekken van jezelf, wie je bent en wie je wil zijn. Ari en Dante doen dat ieder op hun eigen manier, maar toch ook wel weer samen!

“Nog een geheim van het universum. Soms was verdriet een storm die uit het niets op kwam zetten. De helderste zomerochtend kon overgaan in een stortbui. Kon overgaan in donder en bliksem.” – p. 256

Benjamin Alire Sáenz heeft verschillende sferen in het verhaal weten aan te brengen. De emoties van Ari vliegen alle kanten op. Hij is boos, verdrietig, blij, gelukkig, ongelukkig. Een echte tiener dus! Ik denk dat heel veel lezers zichzelf in hem kunnen herkennen. Toch draait het niet alleen om hem, maar ook om zijn eigen ouders en om Dante & zijn ouders. Iedereen maakt een ontwikkeling door in Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum. Geen enkel personage is hetzelfde gebleven en dat is intrigerend.

De schrijfstijl van Benjamin Alire Sáenz in Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum was over het algemeen zeer vlot en het paste zeker bij de doelgroep. Af en toe werd er een moeilijk woord doorheen gegooid, maar die werd dan ook duidelijk uitgelegd aan de lezer. Het gehele verhaal wordt uit het oogpunt van Ari verteld, dus over hem kom je het allermeeste te weten (vooral hoe hij zich voelt). Ik vond de dialogen soms een beetje moeilijk te volgen, omdat niet altijd meteen duidelijk was wie er aan het woord was en daarnaast werd er veel herhaald (dus als Dante iets zei, dan herhaalde Ari dat). Dit haalde het leestempo een klein beetje omlaag.

Het is erg interessant dat Ari & Dante de wereld nogal filosofisch benaderen. Hoe kan het ook anders? De twee hoofdpersonen zijn naar twee hele bekende filosofen vernoemd. Toch is het ook erg opvallend, omdat de jongens pas 15/16 jaar zijn (meestal zijn die niet heel erg filosofisch ingesteld). Maar dit maakt hen dus juist heel erg bijzonder. Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum van Benjamin Alire Sáenz is een prachtig, herkenbaar en intrigerend verhaal voor iedereen!