Recensie: Apollo’s Ondergang (Rom Molemaker)

Titel: Apollo’s Ondergang

Auteur: Rom Molemaker

Uitgeverij: Uitgeverij Holland (18 oktober 2019)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 157

Prijs: €14,99

Als iemand me had kunnen garanderen dat ik Apollo nooit meer zou tegenkomen, echt mijn héle leven niet, dan zou ik dat van harte toegejuicht hebben. Want hij is de gevaarlijkste misgeboorte die bestaat. De kans dat ik hem ombreng is groter dan de kans dat ik hem alleen maar in elkaar sla. En als er iemand is die denkt dat dit bij wijze van spreken is, heeft hij het mis…

Onheilspellende Young Adult thriller over de wantoestanden in een jeugdinstelling voor ontspoorde jongeren.

Apollo’s Ondergang is het eerste boek dat ik van Rom Molemaker heb gelezen. Ik wist dus totaal niet wat ik kon verwachten. Maar de cover is zowel prachtig als intrigerend tegelijk en ook de synopsis trekt de aandacht. Het verhaal klinkt spannend en ik wil weten wie Apollo is en waarom hij zo gevaarlijk is!

Rom Molemaker heeft een erg fijne schrijfstijl, die goed bij de doelgroep van Apollo’s Ondergang past. Hij schrijft lekker to-the-point met precies genoeg details. Hierdoor weet de auteur snel tot de kern van het verhaal te komen en blijft het constant interessant voor de lezer. Daarnaast worden er geen vreemde of moeilijke woorden gebruikt en is het boek toegankelijk voor iedereen!

Het verhaal in Apollo’s Ondergang wordt verteld vanuit Lesters perspectief. Hij komt terecht in een jeugdinstelling, omdat zijn moeder zich geen raad meer met hem weet. Het is geen slechte jongen, maar heeft alleen een paar slechte keuzes gemaakt. Lester is sympathiek, maakt grapjes en is een beetje complex. Een leuk personage om over te lezen. Maar naar mijn mening niet helemaal op zijn plek in de jeugdinstelling, hij was daar te aardig voor!

“Mijn lontje was altijd aan de korte kant geweest en dat had me niet elke keer in moeilijkheden gebracht, maar soms wel. Ik wist niet of ik Apollo aan zou kunnen, dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden.” – p. 22

Vanaf het moment dat Lester terecht komt in de jeugdinstelling voelt de lezer dat er iets niet klopt. Zeker Apollo is een groot mysterie. Beetje bij beetje geeft Rom Molemaker de lezer een beetje informatie en maakt je steeds nieuwsgierig naar het gehele verhaal. Je blijft doorlezen, want wat is er nou precies allemaal gebeurd. Wie is Apollo? Waarom doet iedereen zo geheimzinnig? Apollo’s Ondergang weet onder de huid van de lezer te kruipen!

Apollo’s Ondergang wordt mooi afgesloten door Rom Molemaker. De lezer krijgt antwoorden op de vragen die ze heeft en je slaat dan ook de laatste pagina met een goed gevoel om. Het is een mooi compleet verhaal en zal jongeren zeker aanspreken. Het is spannend, mysterieus en niet makkelijk te voorspellen!

Kortom, Apollo’s Ondergang van Rom Molemaker is een erg sterk boek binnen het genre. Het verhaal heeft lekker veel vaart, is goed geschreven en heerlijk mysterieus. De lezer kan zelf een beetje meepuzzelen en erachter proberen te komen wat er aan de hand is. Of dat gaat lukken is de vraag!