Recensie: Amarant (Emmelie Arents)

Titel: Amarant

Auteur: Emmelie Arents

Uitgeverij: Hamley Books (3 mei 2022)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 340

Prijs: € 20,99

Ceda is een Creatie, geboren om te sterven. Wanneer de dag aanbreekt dat ze haar lichaam moet afstaan, beseft ze hoe graag ze wil blijven leven. Haar Maker helpt haar uit de instelling ontsnappen, maar buiten de vertrouwde muren wacht een verschrikkelijke waarheid.

Arelle behoort tot de laagste klasse van de samenleving. Ze leeft elke dag in angst, wetende dat zij of haar geliefden voor orgaandonatie kunnen worden geselecteerd. Geleid door haar haat voor leider Derix Silas, besluit ze om mee te werken aan het plan van STORM, een organisatie die het systeem wil vernietigen.

Inmiddels heeft Emmelie Arents al aardig wat boeken op haar naam staan, namelijk Het hart van de adelaar, De woestijndief en De meesterdief. Lees in deze blog iets meer over haar duologie! Gelukkig zit Emmelie Arents niet stil en is er alweer een nieuw YA boek van haar hand verschenen; Amarant. In deze recensie vertel ik jullie hier graag iets meer over en ik kan alvast verklappen dat een tof YA boek is!

Emmelie Arents‘ schrijfstijl is (net zoals in haar eerdere boeken) erg meeslepend, verslavend, magisch, beeldend en vlot! Hierdoor is Amarant een boek dat je maar moeilijk aan de kant kan leggen en waarin je maar door blijft lezen totdat het uit is. Het verhaal speelt zich als een film voor je ogen af door de levendige beschrijvingen vol met details. Toch wordt Amarant nergens langdradig of saai, omdat het tempo er goed in zit en er geen onnodige dingen worden verteld. Alles is namelijk belangrijk voor het verhaal dat Emmelie Arents wil vertellen met Amarant.

“De kus was als een onderdrukte woede, amper te omvatten. Zijn aanrakingen waren brandende sporen vuur die de realiteit verschroeiden, zo eenvoudig als een in olie gedoopt blad papier dat vlamvatten. Ik werd opgeslokt door de passie die ik altijd had gevreesd.” – p. 108

Amarant heeft een ontzettend intrigerend en interessant plot. Het is duister, sinister, luguber en onwerkelijk. Emmelie Arents heeft een wereld geschapen waarin je zeker niet wilt leven, maar waar je wel alles over wilt weten. Het doet denken aan het boek The Handmaid’s Tale van Margaret Atwood, maar is toch ook weer heel anders. De wereld is heel sterk opgebouwd en zit goed in elkaar. Emmelie Arents zorgt ervoor dat je niet meer weet wie te vertrouwen is en het verschil tussen goed en kwaad vervaagt in Amarant. Niks is wat het lijkt en hierdoor is het verhaal erg spannend en verrassend.

Emmelie Arents heeft Amarant vooral geschreven vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk die van Ceda en die van Arelle. Dit zijn twee totaal verschillende personages en totaal niet met elkaar te vergelijken. Ze zien de wereld waarin zij zijn geboren ook op andere manieren, deze dynamiek maakt Amarant erg interessant om te leven. Vooral omdat je als lezer een eigen mening hebt over alles wat er gebeurt. Daarnaast krijgen ze voldoende diepgang en komen hun gevoelens goed over op de lezer. Tussen de regels door heeft Emmelie Arents ook nog een mooie boodschap verborgen in Amarant waardoor het geheel een diepere laag heeft.

Emmelie Arents heeft met Amarant een sterk, intrigerend, sinister en verrassend YA boek weten neer te zetten. Ze neemt je mee naar een duistere wereld waar je zeker niet zou willen wonen, maar waar je wel alles van wilt weten. Amarant doet denken aan The Handmaid’s Tale van Margaret Atwood, maar is totaal anders. Ceda en Arelle komen tot leven door de magische, gedetailleerde en meeslepende schrijfstijl van Emmelie Arents. De grens tussen goed en kwaad vervaagt en niets is wat het lijkt in Amarant!

2 thoughts on “Recensie: Amarant (Emmelie Arents)