Recensie: Als doden dromen (Mel Hartman)

Titel: Als doden dromen

Serie: Dodenreeks (1)

Auteur: Mel Hartman

Uitgeverij: Hamley Books (11 september 2020)

Aantal bladzijdes: 301

Prijs: € 18,99

April Charles is een prettig gestoorde, jonge meid die liever lui dan moe is. Ze werkt in een funerarium, kickt op zombieverhalen en heeft leuke vrienden. Maar niemand in haar omgeving weet dat ze niet van deze wereld komt.

Ze is half sirene en half ripper. Met haar stem kan ze de doden tot leven wekken en de levenden beïnvloeden. Die gaven gebruiken is echter niet zonder gevolgen. Haar duistere kant wil het dan overnemen en het kost haar alle moeite om deze onder controle te houden.

Wanneer ze op een dag per ongeluk een dode tot leven wekt, vertelt die haar verontrustend nieuws. Een groep menselijke psychopaten zijn van plan om haar wereld, Terr, uit te buiten en het aan de allerrijksten als exclusieve vakantiebestemming te verkopen. Op Terr kan en mag namelijk alles, er zijn bijna geen regels, en er leven vreemde, fascinerende wezens.

April weet dat ze haar rustige leventje vaarwel moet zeggen als ze Terr wil helpen redden. En dus gooit ze zich met frisse tegenzin in de strijd.

Als doden dromen is het debuut van Mel Hartman bij uitgeverij Hamley Books. Het is een Young Adult boek over dromen, diversiteit, magische wezens en slechteriken! De schrijfstijl van Mel Hartman is erg pakkend en vlot. Af en toe laat ze het hoofdpersonage, April, rechtstreeks tegen de lezer praten en dat is echt onwijs tof. Je wordt hierdoor onderdeel van Als doden dromen en het verhaal kruipt onder je huid.

In Als doden dromen is best wel veel diversiteit verwerkt en dat vind ik een mooi onderdeel van het verhaal. Zo kom je onder andere homoseksualiteit, biseksualiteit en polygamie tegen. Mel Hartman laat dit op een hele onbedwongen manier voorbij komen en zorgt ervoor dat het helemaal niet geforceerd overkomt. Het past in het verhaal, het past bij de personages en maakt Als doden dromen uniek.

“Een wereld waar alles kon en mocht zolang je er niemand mee schaadde. Iedereen respecteerde elkaar en liet de ander zichzelf zijn. Ja, ik weet het, het klonk nogal hippie-achtig en zweverig, maar zo was het nu eenmaal op Terr.” – p. 110

Wat ik wel een klein beetje jammer vind, is dat de (romantische) relaties in Als doden dromen niet echt worden uitgediept. Het blijft allemaal tamelijk oppervlakkig en dat is een gemiste kans. Mel Hartman had hiermee nog zoveel meer uit het verhaal kunnen halen, vooral omdat zij zich onderscheidt door veel diversiteit in haar verhaal te verwerken. Dit was nog beter op de lezer overgekomen als je weet waarom 3 mensen bij elkaar willen zijn. En waarom ze verliefd op elkaar zijn geworden.

Natuurlijk was dit niet het belangrijkste onderdeel van Als doden dromen, want dat is mijn ogen de worldbuilding en ik denk dat Mel Hartman dat ontzettend goed heeft gedaan. Ze heeft een unieke wereld geschept met Terr (de droomwereld) en tijdens het lezen lijkt het gewoon echt alsof je er zelf rondloopt. Er zijn ontzettend veel magische wezens en Mel Hartman laat ze met voldoende details tot leven komen voor de lezer. Eigenlijk is Als doden dromen gewoon net een film waar je naar zit te kijken!

Tot slot kan ik jullie nog vertellen dat Als doden dromen een erg spannend boek is, eigenlijk wel vanaf de allereerste pagina. Mel Hartman weet de aandacht van de lezer moeiteloos te pakken en niet meer los te laten. Met alles wat ze vertelt word je steeds nieuwsgieriger en het kwaad ligt altijd op de loer. Als doden dromen heeft een mooi eind, maar toch weet Mel Hartman de lezer naar het vervolg te laten verlangen. In februari 2021 verschijnt Als doden spreken.

1 thought on “Recensie: Als doden dromen (Mel Hartman)