Recensie: Alles wat mist (Melanie Conklin)

Titel: Alles wat mist

Auteur: Melanie Conklin

Uitgeverij: Fontaine Uitgevers (18 januari 2022)

Aantal bladzijdes: 288

Prijs: € 20,-

——————————————————————

Als Maddy een mysterieuze jongen ontmoet in de bossen, schrikt ze zich kapot. Ze is er bijna zeker van dat dit de jongen is die al zes maanden wordt vermist – Billy. Ze is er bíjna zeker van, hij zou er ook gewoon heel veel op kunnen lijken. Omdat Maddy in het verleden heeft bewezen een nogal rijke fantasie te hebben, vermoed ze dat niemand haar zal geloven. Haar moeder niet, haar stiefvader niet en zéker niet de politie. Daarom gaat ze zelf maar op onderzoek uit. In haar zoektocht moet ze de strijd aangaan met spoken uit haar verleden. Haar beste vriendin raakt ondertussen steeds verder van haar verwijderd, de band met haar stiefvader, die nooít (maar echt nooit) haar échte vader zal vervangen wordt er niet beter op en ze weet ook niet meer zo goed wat ze voor deze mysterieuze jongen in het bos voelt.

——————————————————————

Alles wat mist van Melanie Conklin is een hoopvol boek over vriendschap en familie. Daarnaast worden er ook best wel zware thema’s in dit boek behandeld, zoals huiselijk geweld en rouwverwerking . Zeker niet de minste onderwerpen voor een jeugdboek, maar Melanie Conklin zorgt ervoor dat ze deze op een hele luchtige manier bespreekt en het op die manier heel toegankelijk maakt voor de lezers van Alles wat mist. Daarnaast spatten de emoties van de pagina’s af waardoor het zeker geen boek is dat je onberoerd achterlaat. Alles wat mist laat namelijk duidelijk zien dat familie en vrienden heel belangrijk zijn in het leven. Op zowel goede, als slechte dagen!

Melanie Conklin heeft een hele fijne schrijfstijl in Alles wat mist. Het is ontroerend, rauw, meeslepend, vlot en intrigerend. Er is tussen de zware thema’s door zelfs af en toe ruimte voor een beetje humor. Deze afwisseling zorgt ervoor dat Alles wat mist een interessant verhaal is om te lezen. Het zal jongeren zeker aanspreken, omdat het verhaal ook redelijk vlot wegleest en je het soms maar moeilijk aan de kant kan leggen. Alles wat Melanie Conklin opschrijft in Alles wat mist heeft een reden en niks wordt zomaar gezegd. Je leest dus geen onnodige details en daardoor is het verhaal nergens saai. In een mum van tijd heb je Alles wat mist uitgelezen!

Alles wat mist is geschreven vanuit Maddy’s perspectief. Melanie Conklin zorgt er moeiteloos voor dat je een band met haar krijgt en dus heel erg met haar meeleeft. Maddy is een bijzonder personage en daardoor is het tof om een kijkje in haar hoofd te krijgen tijdens het lezen van Alles wat mist. Natuurlijk is Maddy niet het enige personage in het verhaal, er zijn ook een aantal bijpersonages! En deze zijn stuk voor stuk goed neergezet en uitgewerkt. Melanie Conklin zorgt er echt voor dat elk personage tot leven komt, net als de onderlinge relaties. Het is allemaal erg realistisch en mooi beschreven!

Dus ben jij toevallig nog op zoek naar een jeugdboek waarin heftige thema’s op een luchtige manier aan bod komen? Dan is Alles wat mist van Melanie Conklin het boek dat je zoekt! Het verhaal gaat over familie, vrienden, huiselijk geweld en rouwverwerking. Het is realistisch, intrigerend en meeslepend. Alles wat mist is een prachtig boek met een mooie en duidelijke boodschap voor de lezer. Melanie Conklin sleept je moeiteloos mee in Maddy’s verhaal en houdt je aandacht vast totdat Alles wat mist uit is!