Recensie: Alleen (Barbara de Smedt)

Titel: Alleen

Auteur: Barbara de Smedt

Uitgeverij: Hamley Books (29 oktober 2020)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 340

Prijs: € 20,99

Julie Meskens gaat gebukt onder de plotse dood van haar moeder. Ze stort zich op haar studie Diergeneeskunde en heeft ondertussen de ene onenightstand na de andere. Wanneer ze ongepland zwanger blijkt te zijn, zet dit een reeks vreemde gebeurtenissen in gang. En dan verdwijnt ze op een hete zomerdag uit haar appartement. De politie staat voor een raadsel. Wie kan hier achter zitten? Heeft de vader van de baby Julie vermoord? Is ze weggelopen? Werd ze ontvoerd? Alleen Julie weet wat er aan de hand is. Ze beseft dat ze zal sterven zodra haar baby wordt geboren. Toch vecht ze niet alleen voor haar eigen leven, maar vooral voor dat van haar ongeboren kind. De klokt tikt. De kans om te ontsnappen slinkt, terwijl de bevalling onherroepelijk dichterbij komt.

Alleen is de eerste thriller die van Barbara de Smedt verschijnt. Eerder kon je al van haar roman Blauw genieten, die ze samen met Joke Vander Aa onder de naam J.B. Ocean heeft geschreven. Zelf heb ik dit boek nog niet gelezen, maar Alleen wel. En ik kan jullie alvast vertellen dat niet alleen de cover en de synopsis de rillingen over je rug laten lopen, maar het hele verhaal hiervoor zorgt.

De schrijfstijl van Barbara de Smedt in Alleen is ontzettend fijn en vlot. Ze maakt gebruik van korte zinnen en hierdoor ligt het leestempo lekker hoog. Voordat je het weet heb je alweer een aantal hoofdstukken gelezen! Je wordt vanaf de allereerste bladzijde het verhaal van Julie ingezogen, want Barbara de Smedt weet het verhaal in Alleen met de kleinste details heel meeslepend te maken.

“Mijn baby, mijn meisje, wat gaat hij met me doen? Wat gaat hij met haar doen? Maar hij doet helemaal niks en blijft gewoon naar me staan kijken, als naar een aapje in de zoo.” – p. 282

Alleen is zo een boek dat onder de huid van de lezer kruipt. De spanning wordt mooi opgebouwd door Barbara de Smedt. Door de verschillende perspectieven (heden/verleden) wordt het verhaal heel interessant gemaakt en kan je als lezer zelf een beetje puzzelen wat er gaat gebeuren. Helaas zitten er geen hele grote plottwisten in Alleen, maar dat maakt het verhaal niet minder sterk.

In Alleen wordt er door Barbara de Smedt veel tijd besteed aan de karakterontwikkeling van de personages. De belangrijkste personages krijgen hierdoor een diepgaand achtergrondverhaal en je leert ze hartstikke goed kennen. Je leeft met iedereen mee en dit maakt van Alleen een goede psychologische thriller.

Kortom, kan jij een beetje spanning wel waarderen en ben je op zoek naar een thriller die onder je huid kruipt? Dan is Alleen van Barbara de Smedt jouw volgende boek. Ondanks dat er geen hele grote verassingen in het boek verwerkt zitten, laat Alleen een blijvende indruk achter op de lezer. Want ben je ooit echt alleen? Of lijkt dat alleen maar zo..