Recensie: Alle Sterren (Marissa Meyer)

Serie: The Lunar Chronicles (6)

Auteur: Marissa Meyer

Uitgeverij: Blossom Books (juli 2017)

Genre: Young Adult, Fantasy, Sciencefiction

Aantal bladzijdes: 400

Prijs: €19,50

Hoe kwam Cinder in Nieuw Beijing terecht? Hoe werd Wolf een meedogenloze moordenaar? Waar komt Iko vandaan? Wanneer ontdekten lijfwacht Jacin en prinses Winter dat hun toekomst misschien anders zou worden dan verwacht?

Geheimzinnig, romantisch en verrassend: in Alle sterren kom je meer te weten over je favoriete personages in het Lunar Chronicles-universum.

Alle Sterren van Marissa Meyer bestaat uit negen verschillende ‘korte’ verhalen. Het ene verhaal is wat korter dan het andere verhaal, maar ze zijn allemaal erg leuk om te lezen! De verhalen spelen zich voor, tijdens en na de gebeurtenissen in The Lunar Chronicles af. Dit geeft het eerdere verhaal zeker een extra laag waardoor je toch meer de diepte in gaat. Alle Sterren voegt dus echt iets toe aan de serie en is niet zomaar een novelle.

Verder krijg je in dit boek antwoord op heel veel vragen die je als echte fan vast wel hebt! Je komt te weten hoe Cinder bij Michelle en daarna bij Adri terecht is gekomen, van wie Scarlet haar rode cape heeft gekregen, hoe wolf een soldaat van koningin Levena is geworden en hoe de lieve Cress in de shuttle is beland. Daarnaast lees je de ontmoeting tussen Cinder en Kai vanuit zijn oogpunt en komen we te weten of iedereen nog lang & gelukkig leeft. Ik keek dus vooral uit naar het laatste hoofdstuk en die is het wachten 100% waard.

“Zijn glimlach verscheen instinctief, en ietwat verontschuldigend. Met een beetje beleefdheid erin, en ook een beetje charme, want hij had zich van alles voorgesteld bij dit uitstapje naar de markt, maar dat hij een leuk meisje met warrig haar en vieze werkhandschoenen zou ontmoeten, was niet in hem opgekomen.” – p. 281

Ik begreep van één verhaal, De kleine Androïde, niet helemaal wat de toevoegde waarde aan de eerdere boeken van The Lunar Chronicles was. Misschien ligt dat aan mij hoor, maar ik kan echt niet bedenken bij wie dit verhaal past (het gaat niet namelijk niet om Iko en dat dacht ik eerst wel). Dit verhaal had voor mij dus wel weggelaten mogen worden.

Met Alle Sterren van Marissa Meyer keer je dus gelukkig nog een keertje terug naar de wereld van The Lunar Chronicles en wat ben ik daar blij mee. Ik heb mezelf namelijk helemaal verloren in de voorgaande boeken en heb ervan genoten. Na Winter was ik er echt nog niet klaar voor om iedereen los te laten en gelukkig hoefde dat dus ook niet! Alle Sterren  is dus zeker wel een must-read voor iedereen die de voorgaande boeken heeft gelezen. Het is niet onmisbaar, maar het is wel erg leuk om een antwoord te krijgen op bepaalde vragen.

Alle Sterren van Marissa Meyer is echt een lekker boekje om tussendoor te lezen en je hoeft het ook niet per se in één keer uit te lezen. Na elk verhaal kan je het boek gewoon even wegleggen en het allemaal laten bezinken, heerlijk! Maar, net als de voorgaande boeken, is Alle Sterren vlot geschreven en kan je het ook lekker in één dag uitlezen als je daar zin in hebt!