Recensie: Alex M. en de Boeken van de Nacht (J.A. White)

Auteur: J.A. White

Uitgeverij: Lannoo (8 juni 2020)

Genre: Kinderboek, Fantasy, Sprookje

Aantal bladzijdes: 311

Prijs: € 16,99

ALEX M. is een buitenbeentje op school. Hij schrijft griezelverhalen en noemt ze zijn ‘Boeken van de Nacht’.

Midden in de nacht hoort Alex zijn favoriete griezelfilm in een flat op de vierde verdieping. Hij aarzelt niet en klopt aan. Eenmaal over de drempel, wordt hij opgeslokt door de magische flat. Zullen zijn Boeken van de Nacht hem redden?

Griezelfans opgelet! Alex M. en de Boeken van de Nacht van J.A. White is een griezelboek dat zeker niet in jouw collectie mag ontbreken. Wat heb ik ontzettend erg van dit boek genoten! Het is griezelig, spannend, sprookjesachtig en jaagt je de stuipen op het lijf. Zeker de verhalen die Alex in zijn Boeken van de Nacht heeft opgeschreven zijn eng!

Sprookjes; ik ben er gek op! Ik was dan ook ontzettend verrast toen ik al meteen het sprookje Hans en Grietje in Alex M. en de Boeken van de Nacht herkende. Toen daarna ook nog Duizend-en-een-nacht erin verwerkt bleek te zijn en het erg griezelig was, kon ik niet anders dan Alex M. en de Boeken van de Nacht van J.A. White bestempelen tot een van mijn favoriete kinderboeken ooit. Het is eigenlijk een soort combinatie van De Gebroeders Grimm en Paul van Loon.

“Dit mag dan een magische plek zijn, maar die bevindt zich wel nog steeds in een flatgebouw ergens in New York , dacht hij. Het is niet een of ander huis midden in het bos. Er is vast iemand die me hoort! Er is vast iemand…” – p. 23

Alex M. en de Boeken van de Nacht bestaat vooral uit het verhaal waarin Alex de hoofdrol speelt; een sprookje waarin niemand terecht wil komen. Daarnaast schrijft Alex zelf ook korte griezelverhalen die hij in zijn Boeken van de Nacht heeft opgeschreven. Als lezer krijg je deze ook te zien! Hierdoor maakt J.A. White van Alex M. en de Boeken van de Nacht een verhaal met verschillende dimensies. Dit maakt het boek interessant om verder te lezen!

Aan verrassingen in Alex M. en de Boeken van de Nacht geen gebrek, er zitten voldoende plottwists in het verhaal verwerkt en die je zeker niet aan zal zien komen. En dat einde.. wauw! J.A. White weet precies hoe hij de lezers geboeid moet houden. Hij schrijft heel erg beeldend waardoor alle monsters, heksen en geesten tot leven komen. Ik denk dat dit boek het als film ook geweldig zou doen!

Als ik de blog over mijn favoriete kinderboeken van 2020 nog niet had geschreven, dan was Alex M. en de Boeken van de Nacht van J.A. White er zeker ingekomen! Wat een toppertje. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar, die heel erg van griezelen en sprookjes houden! Het perfecte boek om lekker in bed te lezen, terwijl je onder de dekens ligt met het nachtlampje aan. Durf jij het aan om lekker te griezelen!