Recensie: After – Hier begint alles (Anna Todd)

Serie: After (1)

Auteur: Anna Todd

Uitgeverij: Boekerij (21 maart 2019)

Genre: Young Adult, New Adult, Roman

Aantal bladzijdes: 536

Prijs: €10,99

De achttienjarige Tessa Young heeft haar vriendje en overbezorgde moeder achtergelaten om te gaan studeren aan de universiteit van Washington. Dit had ze al jaren gepland en ook de rest van haar toekomst lijkt al helemaal vast te liggen. Maar dan ontmoet ze Hardin. Hij is onaardig en zit onder de tattoos en piercings.

Hardin weet een grote passie in Tessa naar boven te halen, al probeert ze zich daar nog zo hard tegen te verzetten. Ze leert zijn wilde en romantische kant kennen en wordt gedwongen een keuze te maken tussen haar vertrouwde jeugdvriendje Noah, en een toekomst die spannend, nieuw en onbekend is.

Een tijdje geleden zag ik de trailer van After voorbij komen en ik wist meteen dat ik die film wilde zien! Maar toen kwam ik erachter dat de film gebaseerd is op het gelijknamige boek van Anna Todd. Reden genoeg dus om dit boek nog snel te lezen voordat ik met een vriendin naar de bioscoop ren! Ik ben namelijk echt iemand die graag eerst het boek leest voordat ik naar de film ga.

“Hij laat me dingen voelen die ik nog nooit eerder heb gevoeld, en niet alleen seksueel. Hij laat me lachen en huilen,  hij laat me schreeuwen en krijsen, maar hij geeft me vooral het gevoel dat ik leef.” – p. 131

After is geschreven vanuit het oogpunt van Tessa. Je leert haar daardoor ontzettend goed kennen. Gedurende het verhaal merk je een duidelijke verandering op in haar gedrag. Van een stil grijs muisje verandert Tessa in een vrouw die voor zichzelf opkomt. En dat komt vooral door Hardin. In het begin krijg je maar moeilijk hoogte van hem. Hardin is een stoere bad boy en wil dit iedereen laten geloven. Maar hij stelt zich steeds meer open voor Tessa en laat een kant van zichzelf zien die ook heel zacht is.

Deze ontwikkelingen in de personages geven het verhaal enige diepgang en je bouwt hierdoor een band op met zowel Tessa als Hardin. De romantische zielen onder ons zullen daarom echt smullen van After, geschreven door Anna Todd. Toch is het verhaal niet altijd even realistisch. Er zijn genoeg momenten voorbij gekomen in After waarop Tessa had kunnen (en misschien moeten) zeggen dat het genoeg was.

“Hardin is net een drug: elke keer wanneer ik een klein beetje van hem proef, wil ik meer. Hij verslindt mijn mond en dringt mijn dromen binnen.”  -. 136

Anna Todd zorgt ervoor dat je over het algemeen door wil blijven lezen in After. Je moet weten welke keuze Tessa gaat maken. Gaat ze voor Hardin? Of gaat ze voor Noah? Kiest ze voor het onbekende avontuur? Of kiest ze voor het oude vertrouwde liedje? Stiekem weet je natuurlijk al wel waar het naartoe gaat, maar toch weet Anna Todd je te laten verlangen naar het verloop van het verhaal.

Aan de andere kant denk ik wel dat het boek iets minder dik had mogen zijn. Het is 536 pagina’s en wordt hier en daar een klein beetje langdradig. Anna Todd blijft namelijk dezelfde soort gebeurtenissen (in een andere vorm) herhalen. Hardin doet iets onvergeefelijks en Tessa vergeeft hem. Dit blijft constant terugkomen waardoor de verrassing er eigenlijk een beetje af is.

Toch betekent dit niet dat ik niet heel erg genoten heb van After. Het is een ontzettend verslavend boek en ik kon het boek maar moeilijk aan de kant leggen, ondanks dat ik af en toe dacht van: oké, er mag wel iets meer tempo in. Het einde van After maakt ook de nodige indruk op de lezer en is een echte cliffhanger. Hierdoor moet en zal de lezer het vervolg, After 2 – Je kan niet lezen zonder hem, lezen!