Recensie: Adder (Bex Hogan)

Genre: Fantasy, Young Adult

Aantal bladzijdes: 407

Prijs: € 17,50

Hij maakt een moordenaar van me.
Of hij zal met laten vermoorden.
Dat is mijn lot.

Marianne is voorbestemd om de Adder te worden, beschermer van de Twaalf Eilanden. Maar de heersende Adder staat haar benoeming in de weg. Corrupt en meedogenloos zeilt hij de zeeën over in zijn oorlogsschip, in zijn kielzog een spoor van pijn en lijden. Hij is de gevaarlijkste man van de oceaan – en haar vader.

Ze was geboren om de eilanden te beschermen. Maar kan ze voor ze vechten als dat betekend dat ze haar familie zal verliezen, haar thuis, de jongen waar ze van houdt – en zelfs haar leven?

Wat heeft Adder van Bex Hogan mij ontzettend weten te verrassen! Het is gruwelijk, rauw en spectaculair. Het is zeker geen boek voor mensen die een zwak hart of een zwakke maag hebben. Meer dan eens lees je over een weerzinwekkende moord of marteling. Maar dat maakt dit boek juist zo uniek. Meestal is bijna alles in een YA boek mooi, lief en overleeft iedereen het met gemak. Dat is in Adder zeker niet geval, dus bereid je maar alvast op het allerergste. Bex Hogan spaart niemand.

“Dit schip is een gevangenis. Ik ben de gevangene van mijn vader. Hij maakt een moordenaar van me of hij laat me vermoorden. Dat heb ik altijd geweten.” – p. 102

Adder bevat een onwijs sterke worldbuilding. Bex Hogan neemt de lezer moeiteloos mee in een wereld waarin piraten, meedogenloze gevechten en plunderingen de boventoon voeren. Maar daarnaast is er voldoende ruimte om ook de geschiedenis van deze wereld uit te werken. Je komt erachter wie de Adder is, wat er in het verleden is gebeurd met de 12 eilanden en waarom niemand naar de Westerse wateren durft te varen. Legendes komen langzaam tot leven in Adder. Niks is wat het lijkt..

Het verhaal in Adder draait in de eerste plaats om Marianne en dat betekent ook dat je het boek vanuit haar perspectief leest. Haar karakter maakt een erg mooie ontwikkeling door in dit boek. Ze ontdekt langzaam wie ze is en wie ze wil zijn. Ook de personages om haar heen worden tot in de details uitgewerkt. Grace, Torin, Bronn, Tomas.. Iedereen is speciaal en leer je kennen! Je bouwt een band met ze op en houdt je hart vast, de Adder ligt namelijk altijd op de loer. Bex Hogan heeft hierdoor een redelijke diepgang gegeven aan het verhaal.

“Ik heb mezelf toegestaan om te geloven in een sprookje, maar nu zie ik de lelijke realiteit: nergens ben ik echt veilig, nergens ben ik vrij. Dat geldt trouwens voor iedereen.” – p. 153

Bex Hogan zorgt ervoor dat Adder meteen vanaf de allereerste pagina spannend is en de lezer bij de keel grijpt. Het boek aan de kant leggen als je er eenmaal in begonnen bent is heel moeilijk. Het liefst lees je Adder in één keer uit! Het fantasygehalte ligt in het begin van het verhaal nog redelijk laag, maar door de mysterieuze verhalen en gebeurtenissen voel je dat er magie op de loer ligt. Alleen houdt Bex Hogan dit geheim nog een beetje achter de hand. Ondanks dat Adder over het algemeen heel mysterieus is, zijn er ook dingen die je wel een beetje aan ziet komen. Maar dit is verder totaal niet storend voor het verhaal.

Adder is een ontzettend sterk eerste deel van de Eilanden van Storm & Smart-trilogie! Bex Hogan heeft een duidelijke wereld geschept mét sterke, unieke personages. Ondanks dat het einde op een bepaalde manier bevredigend is, zijn er nog voldoende vragen die onbeantwoord blijven. Ik ben dan ook heel benieuwd naar wat ons te wachten staat in het vervolg Vergif!