Recensie: 19% kans op geluk (Yvanka van der Zwaan)

Titel: 19% kans op geluk

Auteur: Yvanka van der Zwaan

Uitgeverij: The House of Books (28 augustus 2018)

Genre: Roman, Feelgood

Aantal bladzijdes: 272

Prijs: €21,99

19% kans op geluk is een grappige en romantische feelgoodroman over alleenstaande moeder Ava die met haar dochter Cléo een overzichtelijk leven leidt. Maar van de ene op de andere dag raakt haar zo vertrouwde en gestructureerde leventje overhoop. Op haar werk vindt een overname plaats, ze dreigt zelfs haar baan te verliezen en tot overmaat van ramp, komt haar ex Thijs weer thuis wonen. Alsof dat nog niet genoeg is raakt ze met dank aan haar beste vriendinnen verzeild in de wereld van het online daten, waar ze niets van blijkt te begrijpen. Maar Ava zou Ava niet zijn als ze er op geheel eigen wijze toch iets van probeert te maken. Of dat lukt is nog maar de vraag, hilarisch is het in ieder geval.

19% kans op geluk is het debuut van Yvanka van der Zwaan waarin het allemaal draait om Ava Villepien en haar partnerprognoses. Het wordt gepresenteerd als een hilarisch boek vol met romantiek! Voor de Feelgood lezers klinkt dit natuurlijk als muziek in de oren. Zelf lees ik niet heel vaak een Feelgood boek, maar ik was toch wel heel benieuwd waarom Ava maar 19% kans op geluk heeft. Dus ik kon niet wachten om in dit boek te duiken.

Zodra je begint met lezen zit je meteen lekker in het verhaal. Yvanka van der Zwaan heeft een prettige, toegankelijk en fijne schrijfstijl die je het chaotische leven van Ava intrekt. Eenmaal in haar leven wil je er alles van weten. Wie is Ava, waarom is ze zo een ‘control freak’ en hoe komt het dat ze maar 19% kans op geluk heeft? Een vraag waar je pas helemaal op het einde van het boek achterkomt. Yvanka van der Zwaan weet de spanning er dus zeker in te houden.

19% kans op geluk is echt gewoon een lekker boek waarbij je niet al te veel hoeft na te denken tijdens het lezen en die je zeker aan het lachen brengt, want Ava’s leven zit vol met herkenbare situaties. Tenminste voor mij. Zelf hou ik namelijk ook van controle, stabiliteit en ik vind het niet prettig als dingen opeens veranderen. Een echte pinguïn dus! Hierdoor kon ik me erg goed in Ava inleven, bouwde ik al snel een band met haar op en heb ik me kapot gelachen om haar. Dit zorgt ervoor dat 19% kans op geluk een boek is dat je eigenlijk niet meer weg wilt leggen.

Naast Ava maak je in 19% kans op geluk kennis met nog veel meer andere personages. Sommige personages hebben een grotere rol dan anderen, maar toch weet Yvanka van der Zwaan ervoor te zorgen dat ieder personage uniek is met zijn of haar eigen trekjes. Elk personage had dan ook een doel in het verhaal en was op die manier onmisbaar. Vooral Ava’s vriendinnen (Jiske en Katja) zijn geweldig, ze deden alles om hun vriendin te helpen! En dat is waar vriendschap omdraait.

In 19% kans op geluk passeren veel mogelijke liefdespartners de revue, maar helaas is het einde van het boek een klein beetje voorspelbaar. Vanaf de allereerste ontmoeting tussen Ava en deze man is het al duidelijk dat ze elkaar leuk vinden. Ook al geeft Ava dit natuurlijk niet meteen toe! Je weet dus al met wie Ava uiteindelijk zal gaan eindigen waardoor de dates eigenlijk een beetje nutteloos, maar wel grappig en leuk, zijn. Ik had graag meer over deze man willen weten en meer van hun liefde willen zien. Desalniettemin vond ik het einde wel heel erg mooi!

19% kans op geluk van Yvanka van der Zwaan is een heerlijk boek, vol met humor en een echte musthave voor de Feelgood lover! Vanaf het moment dat je begint met lezen kan je niet meer stoppen en moet je alles weten over Ava en haar liefdesleven.