Recensie: De Naamloze Koningin (Rebecca McLaughlin)

Titel: De Naamloze Koningin

Auteur: Rebecca McLaughlin

Uitgeverij: Volt (18 juni 2020)

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: € 17,50

Iedereen verwachtte dat de dochter van de koning troonopvolgster zou zijn. Niemand had gedacht dat ík het werd.

Op zich ook wel logisch, want wie ben ik nou helemaal? Een Naamloze, iemand die hoort bij de laagste kaste in de maatschappij. Iemand die niet eens gemist zou worden als ze verdwijnt – zoals zo velen van ons de laatste tijd doen.

De kroontatoeage op mijn arm is echter onmiskenbaar. En die betekent dat ik de nieuwe koningin zal zijn. Ik zal moeten regeren in een paleis waarin de gangen gevaarlijker zijn dan de straat. Omringd door mensen die me liever dood zien, die me dwingen de troon af te staan, of anders… Maar wat gebeurt er met alle andere Naamlozen als ik hen hun zin geef?

De Naamloze Koningin pakt de aandacht van de lezer meteen. Er gebeurt van alles en je hebt meteen allemaal vragen! Rebecca Laughlin heeft een ontzettend fijne en beeldende schrijfstijl. De wereld komt langzaam tot leven en daar neemt de auteur ook mooi haar tijd voor en ondertussen kom je een aantal fijne plotwendingen tegen in De Naamloze Koningin. Het is zeker een boek dat je maar moeilijk aan de kant kan leggen!

Coin is het hoofdpersonage in De Naamloze Koningin en wat heb ik van dit meisje genoten. Ze is sterk, eigenwijs, niet bang en bovenal slim! Ze is echt een personage waar je tegen op kunt kijken, ze doet alles voor de mensen van wie ze houdt. En ik vond haar gewoon erg verfrissend. Ze was namelijk lekker sassy! Ook onder andere Hat en Glenquartz vond ik erg toffe personages en samen lieten ze De Naamloze Koningin tot leven komen.

“Dingen overkomen ons’, zeg ik. ‘Dingen die we niet in de hand hebben, dingen die we niet willen. Maar we zijn meer dan wat ons overkomt.’ Ik zeg het evengoed tegen mezelf als tegen haar.” – p. 139

Ondanks dat De Naamloze Koningin een echt YA Fantasy boek is, heeft Rebecca McLaughlin veel actuele thema’s in het verhaal verwerkt. Zo is discriminatie een belangrijk onderwerp. De Naamlozen zijn niemand en hebben geen rechten en plichten. Eigenlijk bestaan ze niet eens. Ze worden heel slecht behandeld door de Edelen. Maar waarom? Dit wordt voor de lezer nooit helemaal duidelijk. Toch neemt het niet weg dat Rebecca MacLauglin dit onderwerp realistisch beschrijft en je de pijn van de Naamlozen voelt..

Het einde van De Naamloze Koningin vond ik wel een beetje snel gaan. Veel dingen bleven lang een mysterie en daarom voelde het einde een beetje afgeraffeld aan. Als Rebecca McLaughlin meer tijd had genomen om het einde uit te werken dan had dit boek nog veel meer indruk op de lezer kunnen maken. Ik dacht nog even dat de auteur me toch wist te shockeren, maar helaas bleek dit uiteindelijk een anticlimax. Dit is echt het enige minpuntje dat ik kon ontdekken aan De Naamloze Koningin, verder was het echt een top verhaal.

Ik weet niet zo goed of De Naamloze Koningin van Rebecca McLaughlin nou een standalone is of het begin van een serie. Het kan beide kanten op namelijk. Op zich is het verhaal mooi afgesloten, maar Rebecca McLaughlin heeft er wel voor gezorgd dat er nog een draadje is waarmee ze verder kan borduren. Ik hoop in ieder geval dat er nog een vervolg komt. Ik heb namelijk nog lang geen genoeg van Colin, Hat, Glenquartz en de rest!