Filmrecensie: Victoria and Abdul

Titel: Victoria and Abdul

Regisseur: Stephen Frears

Cast: Judi Dench, Ali Fazal, Michael Gambon, Eddie Izzard

Duur: 112 minuten

Verschenen: 21 september 2017

Victoria and Abdul vertelt het waargebeurde verhaal van de buitengewone vriendschap tussen Koningin Victoria (Judi Dench) en Abdul Karim (Ali Fazal), een jonge klerk uit India.

Wanneer Abdul Karim vanuit India afreist om mee te werken aan de vieringen rond het Gouden Jubileum van de koningin, blijkt er een klik te zijn tussen hen beide. Terwijl Koningin Victoria steeds meer moeite heeft met de strenge regels die haar positie als vorstin met zich meebrengt, wordt de band tussen de twee hechter. De mensen en bedienden om hen heen proberen allen deze band te verbreken. Hun vriendschap wordt echter steeds sterker en de koningin gaat de wereld met andere ogen bekijken.

De film Victoria and Abdul is gebaseerd op het boek Victoria & Abdul: The True Story of the Queen’s Closest Confidant, geschreven door Shrabani Basu. Dit boek schreef Basu aan de hand van de dagboeken van Abdul Karim, die pas in 2010 zijn ontdekt! Deze dagboeken zijn door de familie van Abdul al die tijd verborgen gehouden. De film is daarom (grotendeels) gebaseerd op een waargebeurd verhaal en dat maakt Victoria and Abdul erg interessant om naar te kijken! Daarnaast is het verhaal over Victoria en Abdul bij de meesten niet bekend, omdat we vooral de gebeurtenissen uit haar eedere jaren weten. Hierdoor is de film erg boeiend, intrigerend en nooit saai.

Laatst konden we nog genieten van Judi Dench in Tulip Fever, waarin zij te zien is als The Abbess of St. Ursula en nu schittert zij als koningin Victoria in Victoria and Abdul. Het is overigens niet de eerste keer dat Judi Dench in de huid van koningin Victoria kruipt. Eerder was zij namelijk al te zien in de film Mrs. Brown. Het was dan ook een logische keuze van Stephen Frears om Judi Dench weer de rol van Victoria te laten spelen! Er is niemand anders die haar met zoveel overtuiging kan spelen als zij. En wederom heeft Judi Dench koningin Victoria briljant neergezet! Zonder haar was de film lang niet zo leuk geweest.

Victoria and Abdul gaat vooral over de vriendschap die tussen de twee ontstaat. Het is liefde op het eerste gezicht als Abdul, tijdens het jubileum van koningin Victoria, een mohur aan haar aanbiedt. Eigenlijk is het de bedoeling dat Abdul daarna weer terugkeert naar India, maar koningin Victoria denkt daar anders over! Langzaamaan groeit de genegenheid die zij voor elkaar voelen. Judi Dench en Ali Fazal weten de vriendschap op een erg overtuigende wijze neer te zetten! De chemie tussen de twee spat van het scherm af. Zij noemt hem liefkozend haar munshi (spiritueel leraar) en neemt het altijd voor hem op! En hij laat zich niet bij haar weghouden en staat haar tot (bijna) het allerlaatste moment bij!

De prachtige kostuums en locaties weten de juiste sfeer te creëren in Victoria en Abdul. De straten van India worden mooi weergegeven en ook de omgeving in Engeland (en Schotland) is beeldschoon! Precies zoals je verwacht hoe het er in die tijd uit zou hebben gezien! Af en toe kan je lekker lachen om de humor die Stephen Frears in de film heeft verwerkt. Maar het is niet alleen maar lachen er worden ook serieuze onderwerpen aangekaart. Zo is de huishouding het totaal niet eens met de positie die Abdul toebedeeld krijgt. Hij is namelijk maar een moslim uit India en die verdient het niet om een hoge plaats in de huishouding te krijgen. Het is mooi om te zien dat koningin Victoria zich hier helemaal niks van aantrekt en Abdul in haar hart sluit.

Ik had zelf eigenlijk wel iets meer over Abdul willen weten. Je komt eigenlijk niet meer over hem te weten dan dat hij de namen van gevangen opschrijft, dat zijn vader (maar) een apotheker was, dat hij getrouwd is en nog geen kinderen heeft. Om iets meer diepgang in de film te brengen had ik wel iets meer willen weten over zijn verleden en waarom hij zo graag de koningin van Engeland wilde dienen. De meeste moslims uit India vonden namelijk dat Victoria hen onderdrukte (en kwamen daarom in opstand), maar waarom vond Abdul dat dan niet?

Victoria and Abdul is een prachtig kostuumdrama die je een kijkje geeft in het leven van koningin Victoria, zonder dat het saai wordt. Dit komt omdat het verhaal nog niet eerder is verteld en daarnaast zit er lekker veel humor in het verhaal verwerkt waardoor je af en toe heerlijk kan lachen! Judi Dench en Ali Fazal hebben samen een onvergetelijke film neergezet!

Bron beeld: BBC Films