Filmrecensie: Tulip Fever

★★★★☆

Titel: Tulip Fever

Regisseur: Justin Chadwick

Cast: Alicia Vikander, Christopher Waltz, Dane DeHaan, Cara DeLevigne, Judi Dench

Duur: 105 minuten

Verschenen: 31 augustus 2017

Dit is de eerste PAC film die ik ooit heb gezien en ik vond hem echt prachtig! In Tulip Fever draait het allemaal om ware liefde en het speelt zich af tijdens de tulpenmanie in het Amsterdam van de 17de eeuw. Een tijd waarin tulpen meer waard waren dan goud, zeker als je een gebroken tulp wist te bemachtigen!

In Tulip Fever volgen we het verhaal van het weesmeisje Sophia (Alicia Vikander). Ze woont samen met haar zusjes in het klooster, maar wordt uitgehuwelijkt aan de handelaar Cornelis Sandvoort (Christopher Waltz), een oudere man. Samen proberen ze een kindje te krijgen, alleen wil dat niet echt lukken. Om zichzelf en zijn vrouw toch te vereeuwigen huurt hij de jonge en talentvolle schilder Jan van Loos (Dane DeHaan) in om een portret van het echtpaar te schilderen. Jan en Sophia worden op slag verliefd op elkaar. Om bij elkaar te kunnen zijn verzinnen ze een list. Maar dit kunnen ze alleen bereiken door alles op het spel te zetten op de riskante tulpenmarkt.

Tulip Fever is geregisseerd door Justin Chadwick (bekend van The Other Boleyn Girl) en is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Engelse schrijfster Deborah Moggach. Helaas heb ik het boek nog niet gelezen en daarom kan ik het niet met elkaar vergelijken. Maar daar zal wel snel verandering in komen, ik vond het namelijk echt een prachtig verhaal. Ik heb het boek dus meteen op mijn verlanglijstje gezet.

Tulip Fever mag met recht een kostuumdrama genoemd worden. Als Sophia samen met Cornelis gaat poseren voor het portret, lijkt het alsof ze net uit een schilderij is gestapt. Sophia heeft een adembenemende blauwe jurk aan en ook Cornelis ziet er goed uit in zijn kostuum. Ook het decor in de film ziet eruit alof het zo uit de 17de eeuw is. Justin Chadwick heeft de perfecte sfeer weten te vangen.

De rol van Sophia is Alicia Vikander echt op het lijf geschreven, wat een geweldige prestatie heeft zij geleverd. Ze wist de emoties perfect op de kijkers over te brengen en je snapt zeker waarom zij en Jan een list bedachten (ook al was het niet misschien de netste manier om aan Cornelis te ontsnappen). Laten we ook vooral Dane DeHaan niet vergeten. Hij vertolkt de rol van Jan van Loos echt top! Die jongen kan zich ook in elke rol vinden: van een stoere agent in de ruimte (Valerian and the City of a Thousand Planets) tot een talentvolle schilder! Hij doet het allemaal even goed.

Het leven dat Sophia leidt heeft ze allemaal te danken aan Cornelis die haar heeft gered uit een armoedig bestaan. Hij is er op gefixeerd dat Sophia een erfgenaam baart, maar dat is niet voor hen weggelegd. Ze hebben dus niet de meeste geweldige en liefdevolle relatie. Het is dan ook niet zo gek dat als Jan van Loos op het toneel verschijnt er een verboden liefde ontstaat tussen hem en de op het eerste gezicht brave Sophia. Ze lijkt erg naïef, maar dat is ze totaal niet. Samen met Jan, haar dienstmeid en een paar anderen bedenken ze een listig plan.

Het verhaal van Tulip Fever speelt zich af in de Amsterdamse grachten, alleen is het wel jammer dat de scènes niet daadwerkelijk in Nederland zijn opgenomen! Dit valt heel erg op en kan soms een beetje storend werken. Het beste is om je gedachten hierover van je af te zetten en gewoon te genieten van het verhaal en de prachtige kostuums! Daarnaast is het plot van Tulip Fever totaal niet te voorspellen en er gebeuren dan ook een aantal onverwachte dingen. De film is zeker een aanrader voor fans die van kostuumdrama’s houden met een interessant verhaal.

Bron Beeld: Paramount Pictures