Filmrecensie: The Snowman

Titel: The Snowman

Regisseur: Tomas Alfredson

Cast: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Charlotte Gainsbourg

Duur: 119 minuten

Genre: Thriller, Drama

Verschenen: 2 november 2017

Wanneer Harry Hole (Fassbender), hoofddetective van een gespecialiseerde misdaadeenheid, de vermissing van een vrouw tijdens de eerste sneeuwval van de winter onderzoekt, vreest hij dat een ongrijpbare seriemoordenaar weer actief is. Met de hulp van een briljante nieuwe collega (Ferguson) legt de agent een verband tussen zaken van tientallen jaren geleden en deze lugubere nieuwe zaak. Ze moeten de gewetenloze dader opsporen voordat het weer gaat sneeuwen en hij opnieuw zal toeslaan.

Naar The Snowman keek ik echt enorm uit. Niet alleen omdat Michael Fassbender de hoofdrol speelt, maar ook omdat het een boekverfilming is! Een boek van Jo Nesbø dat verfilmd wordt kan niet anders dan goed zijn. Toch? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de film toch een beetje vond tegenvallen (ondanks dat ik het boek niet gelezen heb). Jammer, er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden.

The Snowman begint met een scène over een klein jongetje. Hierdoor laat de film meteen zien wat de motieven van de dader zijn, zonder dat je al meteen weet wie de dader is. De kijker heeft natuurlijk wel zijn vermoedens en bijna tot het einde blijft het wel redelijk onduidelijk wie de moordenaar is, dus dat is wel een pluspuntje aan de film. Toch had ik wel iets meer verwacht van de moordenaar!

De spanning in The Snowman vond ik maar matig. Bijna de gehele film voelde je geen echte dreiging uitgaan van de dader. Tuurlijk werden er een aantal mensen vermoord, maar dat voelde aan als een ‘ver van mijn bed show’. Het was veel spannender geweest als er meer gedaan werd om Harry Hole (en ook Katrine Bratt) bang te maken. Hij heeft één brief ontvangen en er stond een onbekend iemand in de kamer te dansen. Pas tegen het einde van de film werd het spannend en zat je op het puntje van de stoel. Helaas kwam dat wel te laat. Een thriller moet natuurlijk wel het grootste gedeelte spannend zijn, anders is het gewoon geen echte thriller!

Van het plot van The Snowman had ik echt veel meer verwacht. Tijdens de film zat ik al een heel erg ingewikkeld plot te bedenken, maar uiteindelijk was het redelijk zwak en een beetje voorspelbaar. Daarnaast zaten er ook een paar scènes in die er echt niet in hadden gehoeven en er ook totaal niet in pasten. De tijd die daar ingestoken is, had beter gebruikt kunnen worden om het verhaal verder uit te diepen en er spanning in aan te brengen (dan was het zeker een stuk minder saai geweest). Nu waren het allemaal losse verhalen, die uiteindelijk niet mooi samenkwamen.

Michael Fassbender is een geweldige acteur en draagt toch wel het grootste gedeelte van de film op zijn schouders. Zonder hem denk ik dat de film totaal verloren was geweest. Toch is zijn talent niet genoeg om van The Snowman een echt succes te maken. Ik denk ook dat je gewoon geen hoge verwachtingen moet hebben als je hem gaat kijken. The Snowman was namelijk best vermakelijk, maar dan gewoon voor een avondje thuis op de bank. Anderhalf uur naar Michael Fassbender kijken is namelijk echt geen straf! Maar wil je van hem een betere film kijken? Dan raad ik Assassin’s Creed aan!

Bron: Universal Pictures