Filmrecensie: The House With A Clock In It’s Walls

Titel: The House With A Clock In It’s Walls

Regisseur: Eli Roth, Eric Kripke, John Bellairs

Cast: Jack Black, Cate Blanchett, Kyle MacLachlan, Owen Vaccaro

Duur:  105 minuten

Genre: Fantasy, Mysterie, Horror, Familie

Verschenen: 27 september 2018

De nieuwe magische film van Amblin studio’s, vertelt het verhaal over Lewis, die wanneer zijn ouders overlijden naar zijn oom Jonathan wordt gestuurd in een krakend oud huis met een mysterieuze tikkende klok.

Er gebeuren de meest vreemde en onverwachte dingen waardoor Lewis er al snel achter komt dat er iets bijzonders aan de hand is met zijn oom, de vriendelijke buurvrouw Zimmerman en het huis, iets magisch! Lewis wordt door hen meegenomen in de wereld van magie en bezweringen, probeert hiermee indruk te maken op zijn nieuwe schoolvriend, maar ervaart dat er duistere krachten meespelen.

Samen met zijn oom en buurvrouw neemt Lewis het op tegen deze duistere krachten en zijn zij vastberaden de magische klok in het huis te stoppen voordat deze de wereld verwoest.

De film The House With A Clock In It’s Walls is gebaseerd op het gelijknamige boek van John Bellairs uit 1973. Dit boek is geen standalone, maar een onderdeel van een serie en na het zien van deze film wil ik de boeken graag lezen!

The House With A Clock In It’s Walls wordt een beetje gepresenteerd als een horror / thriller / fantasyfilm. Maar wat deze film absoluut niet is, is een horrorfilm. Ja, hij is hier en daar een beetje spannend, maar het is eigenlijk een heerlijke familiefilm voor jong en oud (voor kinderen vanaf 12 jaar) vol met magie, vriendschap, familiegeheimen en avontuur.

The House With A Clock In It’s Walls neemt je mee naar de wereld van de jonge Lewis Barnavelt, die na de dood van zijn ouders bij zijn oom Jonathan gaat wonen. Maar er is iets vreemds met het huis van zijn oom aan de hand, al in de eerste nacht hoort Lewis dat er getik uit de muren komt. Dit mysterie laat hij niet aan zich voorbij gaan en gaat op onderzoek uit. Zijn oom blijkt een tovenaar te zijn en in het huis is een grote klok verstopt, maar wat gebeurt er als de klok stopt met tikken?

Lewis wil ook graag een tovenaar worden en zijn oom besluit hem de fijne kneepjes van het vak te leren. Jack Black zet oom Jonathan lekker excentriek neer en ook al is hij niet de beste tovenaar, hij doet zijn best! Ook Florence Zimmerman is een beetje anders dan de meeste mensen en Cate Blanchet weet haar echt een eigen karakter te geven. Jonathan & Florence worden een beetje karikaturen en dat maakt de film toch wel bijzonder en uniek!

Er komen veel verschillende thema’s voorbij in The House With A Clock In It’s Walls. Lewis is een beetje eenzaam op school, omdat hij anders is heeft hij niet veel vrienden. Als er dan iemand aandacht aan hem besteedt wil hij graag dat ze vrienden blijven en daardoor maakt Lewis niet de allerbeste keuze en loopt het één en ander uit de hand. Vanaf dit moment wordt de film een beetje spannend en eng.

Visueel gezien gebeurt er echt een hele hoop in deze film. De magie vliegt je om de oren en er gebeuren dingen die je niet voor mogelijk houdt. Je kijkt echt je ogen uit tijdens het kijken naar The House With A Clock In It’s Walls. Het verhaal wordt hierdoor een klein beetje ondergesneeuwd, maar dat vond ik persoonlijk helemaal niet erg, ik heb me ontzettend vermaakt tijdens het kijken van de film. Het is echt een aanrader voor de fans van familiefilms met magie!

Bron Beeld: Amblin Studio’s

2 thoughts on “Filmrecensie: The House With A Clock In It’s Walls