Filmrecensie: The Commuter

Titel: The Commuter

Regisseur: Jaume Collet-Serra

Cast: Liam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Sam Neill

Duur: 105 minuten

Genre: Actie, Mysterie, Thriller

Verschenen: 11 januari 2018

Michael Woolrich (Liam Neeson) is verzekeringverkoper en reist dagelijks per trein naar zijn werk. Als hij onderweg in contact komt met een mysterieuze vrouw, wordt hij door haar gedwongen de identiteit van een passagier te achterhalen. Wanneer Michael zich realiseert dat hij gevangen zit in een crimineel complot, begint voor hem een race tegen de klok om het leven van zijn gezin en ook van zijn medepassagiers niet in gevaar te brengen.

Het concept van The Commuter is natuurlijk niet heel vernieuwend. Ik denk dat veel mensen wel een paar films kunnen bedenken waarin Liam Neeson de hoofdrol speelt en waarbij zijn gezin in gevaar is. De enige die ze kan redden is dan natuurlijk ook nog is Liam Neeson himself. Toch is The Commuter vermakelijk, spannend en de moeite waard om te kijken (zeker als je fan bent van Liam Neeson)!

In The Commuter weten ze een groot mysterie te creëren rondom het personage Prynne. Michael Woolrich moet haar vinden om in eerste instantie €100.000 euro te verdienen, maar later om zijn gezin te redden! De bloedmooie vrouw die hem dit aanbod deed blijkt meedogenloos te zijn en laat iedereen die in de weg loopt vermoorden. In een race tegen de klok probeert Michael uit te vinden wie Prynne is, waarom hij haar/hem moet vinden en wat er in haar/zijn tas zit. Helaas krijgt hij erg weinig informatie over Prynne, maar echt alles wat je in de film te zien krijgt blijkt belangrijk te zijn.

Tijdens het kijken van The Commuter hoef je niet heel erg veel na te denken. Zeker niet als je vaak naar mysterieuze films kijkt (dan vallen de puzzelstukjes snel op zijn plek)! Als je niet zo ervaren bent dan kan je zeker even lekker meepuzzelen. Je wordt namelijk geheid op het verkeerde been gezet tijdens de zoektocht naar Prynne. Helaas is het voor denk ik bijna iedereen wel voorspelbaar wie er uiteindelijk achter zit!

Liam Neeson weet zijn rol wel weer vol overtuiging te spelen. Zijn vechtkunsten zijn nog steeds uitmuntend en hij zet Michael heel realistisch neer. De spanningsboog in The Commuter is mooi opgebouwd. Hoe verder en dieper je in het verhaal komt hoe spannender het wordt. Lukt het Michael om Prynne te vinden? Lukt het hem op tijd? Kan hij zijn gezin redden? Het zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit tijdens het kijken van de film! Ook het feit dat bijna de hele film in de trein afspeelt is een mooi element (maar lijkt natuurlijk op de film Non-Stop, waarin Liam Neeson een Marshall is), wat een bepaalde spanning met zich meeneemt.

Naarmate het einde naderde werd de film hier en daar een beetje ongeloofwaardig. Michael hangt onder en trein en kan gewoon omhoog klimmen, hij springt moeiteloos van de ene naar de andere wagon en hij hoeft geen enkele keer op adem te komen. Het is jammer dat ze het sterke begin van The Commuter niet vast hebben kunnen houden. Toen alles nog heel mysterieus en realistisch was! Dit had The Commuter echt goed gedaan.

Kortom, The Commuter is een heerlijke spannende film die je lekker een keertje met vrienden kan kijken. Verwacht geen vernieuwende film, want daarvoor het lijkt te veel op eerdere films van Liam Neeson. Toch is het een vermakelijke, spannende en mysterieuze film die je een keertje gezien moet hebben!

Bron Beeld: Ombra Films