Filmrecensie: Solo: A Star Wars Story

Titel: Solo: A Star Wars Story

Regisseur: Ron Howard

Cast: Alden Ehrenreich, Emilia Clarke, Woody Harrelson, Donald Glover, Paul Bettany

Duur: 116 minuten

Genre: Sciencefiction, actie

Verschenen: 23 mei 2018

Han Solo – Een smokkelaar. Een schurk. Een held. Een nieuw Star Wars verhaal. Stap aan boord van de Millennium Falcon en reis naar een ‘galaxy far, far away’ in Solo: A Star Wars Story. Volg het verhaal van de iconische Star Wars-held Han Solo en ieders favoriete Wookiee, vóór de avonturen die in Star Wars: A New Hope plaatsvonden.

Na een reeks duistere gebeurtenissen in de criminele onderwereld raakt Han Solo bevriend met zijn co-piloot Chewbacca en ontmoet hij de beruchte gokker Lando Calrissian. Samen gaan ze op een reis die uiteindelijk bepalend zal zijn voor het leven van de meest iconische helden uit de Star Wars Saga…

Na de eerder verschenen Rogue One: A Star Wars Story is er nu Solo: A Star Wars Story, hierin volgen we het verhaal van de jonge Han Solo. Hoe komt Han aan de naam Solo? Waarom is Chewbacca altijd aan zijn zijde? Hoe is hij eigenaar geworden van de Millenium Falcon? Wat gebeurde er voordat hij prinses Leia ontmoette? Je komt het allemaal te weten in deze spannende spin-off van Star Wars.

In vergelijking met de eerdere spin-off en Star Wars films is Solo: A Star Wars Story een vrolijke noot en erg luchtig. Er zit behoorlijk veel humor in de film verwerkt. Het is een heerlijke ‘heist’ film en neemt je mee door de jonge jaren van Han Solo. Het is leuk om te ontdekken hoe zijn leven verlopen is voor de oorspronkelijke trilogie! En Alden Ehrenreich vertolkt zijn rol van Han Solo erg goed en vol overtuiging. Hij is serieus wanneer dat moet en op andere momenten kan hij ook hilarisch of juist lekker naïef zijn. Ik twijfelde eerst een beetje aan zijn casting, maar na het zien van de film ben ik overtuigd: hij is perfect als Han Solo!

Naast de goede casting van Alden Ehrenreich is de rest van de cast ook geweldig. Qi’ra wordt gespeeld door Emilia Clarke (bekend uit Game of Thrones) en ze speelt deze rol erg goed. Ze laat de kijker ontzettend twijfelen. Is ze nou wel of niet te vertrouwen? Hetzelfde geldt voor Woody Harrelson als Tobias Beckett en Paul Bettany is een heerlijke, overtuigende slechterik!

Solo: A Star Wars Story zit vol met avontuur. We beginnen in Cordellia waar Han samen met de mooie Qi’ra, gespeeld door Emilia Clarke, probeert te ontsnappen. Na een heftige achtervolging weet Han te ontkomen, maar Qi’ra niet. Hij zweert haar terug te vinden en gaat gedwongen het leger in. En daar begint het avontuur pas echt. De hele film is eigenlijk een opvolging van achtervolgingen vol met actie en verassingen! Natuurlijk moeten er bepaalde gebeurtenissen uitgelicht worden (zoals de vragen aan het begin van deze filmrecensie), maar eromheen weten de makers toch een mooi avontuur te maken waar de kijker van geniet.

Als je een echte Star Wars fan bent ga je ook genieten van de jongere jaren van Han Solo! Na het zien van Solo: A Star Wars Story kijk ik nu al erg uit naar de volgende spin-off, die naar verluid gaat over Obi-Wan Kenobi. Deze zal waarschijnlijk in 2020 in de bioscopen verschijnen, dus daar moeten we nog even op wachten.

Bron Beeld: Walt Disney Studios