Filmrecensie: Murder on the Orient Express

Titel: Murder on the Orient Express

Regisseur: Kenneth Branagh

Cast: Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Penélope Cruz, Kenneth Branagh, Judi Dench, Willem Dafoe, Josh Gad

Duur: 114 minuten

Genre: Thriller, Detective, Mysterie

Verschenen: 9 november 2017

Wat begint als een uitbundige treinreis door Europa ontvouwt zich al snel tot één van de meest stijlvolle, spannende en huiveringwekkende mysteries ooit. Murder on the Orient Express is gebaseerd op de roman van bestseller-auteur Agatha Christie en vertelt het verhaal van dertien vreemden gestrand in een trein, in een situatie waarin iedereen een verdachte kan zijn. Voor één man is het een race tegen de klok om de puzzel op te lossen, voordat de dader weer toeslaat.

Ik ben fan, fan van de film en zeker fan van Hercule Poirot (hopelijk komen er nog meer films met hem in de hoofdrol)! Ik heb gewoon zitten genieten tijdens Murder on the Orient Express. Hercule Poirot neemt je mee op een reis door de Orient Express. Samen met hem probeer je het moordmysterie op te lossen en puzzel je mee wie de ijskoude moordenaar is.

Er zijn echt heel erg veel verschillende verdachten, twaalf om precies te zijn, die de moord in de Orient Express gepleegd kunnen hebben. Hercule Poirot neemt iedere verdachte apart voor een korte ondervraging. In dit gesprek kom je meer te weten over het personage en ook over zijn/haar mogelijke motief. Door de bomen zie je het bos niet meer en op een gegeven moment is iedereen eigenlijk wel een beetje verdacht. Maar gelukkig hebben we Hercule Poirot die duidelijkheid schept in de verwarring.

Murder on the Orient Express heeft zacht gezegd een geweldige sterrencast. Ik kan dan ook niet anders dan toegeven dat iedereen geweldig geacteerd heeft, wat de gehele film natuurlijk naar een veel hoger level tilt. Alle personage hebben een ander karakter en iedere acteur heeft dit leven in weten te blazen, zodat het erg realistisch wordt. Bij iedereen vraagt de kijker zich af: Heb jij het gedaan? Zou jij echt in staat zijn tot moord?

In Murder on the Orient Express speelt het grootste gedeelte van de film zich natuurlijk af in de trein. Sommige denken vast: Goh, wat saai en eentonig. Dat is het echter absoluut niet. Dit komt mede omdat je verzonken bent in het moordmysterie dat opgelost moet worden voordat de trein op zijn volgende bestemming aankomt. Dit brengt voldoende spanning met zich mee om de kijker op het puntje van zijn stoel te krijgen. Wat als de moordenaar nog een keer toeslaat? Wie moet er nog meer voor zijn leven vrezen?

Het einde van Murder on the Orient Express kan voor sommige kijkers een anti-climax zijn. Helaas kan ik hier niet al te veel over kwijt, omdat ik anders het hele plot verklap. Maar ik kan wel zeggen dat de uiteindelijke dader niet geheel als een verrassing kwam. Door de film heen krijgt de kijker namelijk een aantal puzzelstukjes toegeworpen en als je een snelle denker bent kan je de uitkomst voor het einde al bedenken. Of je ook daadwerkelijk gelijk hebt zie je natuurlijk pas aan het einde, maar als je het goed hebt ben je natuurlijk wel een beetje trots op jezelf! Je bent net zo slim als de beste detective van de wereld, Hercule Poirot.

Kortom, Murder on the Orient Express is zeker een aanrader als je van een goede detective houdt, waarin mysterie de boventoon voert. Laat je door Hercule Poirot meeslepen op zijn reis naar de waarheid en puzzel ook gewoon lekker zelf mee! Helaas moet ik door het einde van de film er een ster afhalen, omdat het een beetje een anti-climax was. Dat neemt echter niet weg dat ik Murder on the Orient Express geweldig vond en ervan heb genoten!

Bron beeld: 20th Century Fox