Filmrecensie: Jurassic World: Fallen Kingdom

Titel: Jurassic World: Fallen Kingdom

Regisseur: Juan Antonio Bayona

Cast: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Rafe Spall, Jeff Goldblum, Justice Smit, Daniella Pineda

Duur: 128 minuten

Genre: Actie, Avontuur

Verschenen: 7 juni 2018

Drie jaar geleden werd het themapark en luxeresort Jurassic World verwoest door losgebarsten dinosaurussen. Isla Nublar is nu een onbewoond eiland geworden waar de overgebleven dinosaurussen in de jungle aan hun lot overgelaten zijn. Wanneer de slapende vulkaan op het eiland weer actief wordt, dreigen de dinosaurussen opnieuw uit te sterven. Claire (Bryce Dallas Howard) zet alles op alles om dit te voorkomen. Ze weet Owen (Chris Pratt) over te halen om samen met haar en een team van specialisten terug te gaan naar Isla Nublar om te proberen de dinosaurussen te redden. Owen is vastbesloten om de de vermiste raptor Blue, die hij van jongs af aan heeft getraind, te vinden. Als ze op het eiland arriveren blijkt de vulkaan die op uitbarsten staat niet hun grootste probleem te zijn.

We hebben maar liefst sinds 2015 moeten wachten op Jurassic World: Fallen Kingdom. Dat is gewoon 3 jaar! Maar de film is het wachten dubbel en dwars waard geweest. Jurassic World: Fallen Kingdom is het tweede deel uit de nieuwe trilogie. Je zou misschien denken: hebben we er nog niet genoeg van gezien? Ik kan je vertellen: NEE, dat hebben we niet. Het blijft sowieso leuk om te kijken naar mensen die achterna gezeten worden door bloeddorstige dinosaurussen, maar Jurassic World: Fallen Kingdom heeft nog iets extra’s, namelijk Chris Pratt.

Je denkt waarschijnlijk dat Jurassic World: Fallen Kingdom vooral draait om het redden van de dinosaurussen van Isla Nublar voordat de vulkaan uit gaat barsten, maar dat is eigenlijk maar een klein gedeelte van de film! Het is meer de inleiding op de rest van de film. Wat zich verder gaat afspelen in de film kan ik natuurlijk niet aan je verklappen, maar het is behoorlijk verrassend. Net als het einde van de film, dat had ik echt niet zien aankomen. Jurassic World: Fallen Kingdom zit goed in elkaar en zeker de tweede helft van de film volgt een mooi plot.

Chris Pratt kruipt weer in de rol van Owen en dat doet de film erg goed. Hij zet het personage van Owen fantastisch neer. Hier en daar humoristisch, maar op de momenten dat het moet is hij serieus. Voor de fans van het eerste uur is het natuurlijk fijn dat we een paar oude bekenden tegenkomen. Jeff Goldblum en W.D. Wong zijn namelijk weer van de partij in deze film! Maar om het verfrissend te houden verschijnen er ook nieuwe gezichten in Jurassic World: Fallen Kingdom. Justice Smit speelt de bange nerd voortreffelijk en Daniella Pineda is een stoere arts!

De dinosaurussen zien er nog levensechter uit dan in het vorige deel. Zoals gebruikelijk is er weer een nieuwe, betere, dodelijkere, engere dinosaurus ontworpen in een lab. Deze dinosaurus is nog erger dan de Indominus Rex. Net als je denkt dat het allemaal niet erger kan. De vraag die dan ook de hele film centraal staat is: zouden mensen (wetenschappers) wel moeten experimenteren met genetica?

Kortom, Jurassic World: Fallen Kingdom is een aanrader, zeker voor de fans van deze franchise! Humor en horror worden op een uitmuntende wijze met elkaar verbonden en er wordt een goed plot uitgewerkt. Ik ben benieuwd hoe het verhaal zich in de volgende film gaat ontwikkelen, maar ik denk dat het behoorlijk spectaculair gaat worden (afgaand op het einde van deze film).

Bron Beeld: Amblin Entertainment