Filmrecensie: Jumanji: Welcome to the Jungle

Titel: Jumanji: Welcome to the Jungle

Regisseur: Jake Kasdan

Cast: Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black, Karen Gillan, Nick Jonas

Duur: 119 minuten

Genre: Actie, Avontuur, Komedie

Verschenen: 21 december 2017

Vier scholieren komen een oude spelcomputer tegen en als ze die aanzetten komen ze door magische krachten per ongeluk terecht in de wereld van de video game, die Jumanji heet. Daar krijgen ze het lichaam van de personages in het spel. Om te ontsnappen uit het spel moeten ze allerlei gevaarlijke levels uitspelen door samen te werken.

Iedereen heeft op zijn minst wel één keer in zijn of haar leven de legendarische Robin Williams de rol van Alan Parrish zien vertolken in de film Jumanji uit 1995. We kunnen de film dus ook eigenlijk wel een klassieker noemen. Het zal dan ook moeilijk worden voor Jumanji: Welcome to the Jungle om daaraan te kunnen tippen!

Ik ben blij dat ze aan Jumanji: Welcome to the World een originele spin hebben gegeven. In plaats van het spelen met een bordspel is het nu een videogame! Hierdoor gaat de film dus echt met zijn tijd mee, bordspellen worden tegenwoordig namelijk niet echt meer gespeeld. Videogames daarin tegen wel. Hierdoor krijg je ook niet het gevoel dat ze verder willen liften op het succes van de originele film, het is echt een nieuwe, originele en eigenzinnige film! Toch zitten er wel een aantal dingen in de film van de vorige film: zoals de drums die het volgend ‘level’ aankondigen en het personage dat het spel al begonnen is!

Daarnaast is het gewoon een vervolg op de eerdere Jumanji. Een stel tieners vindt het bordspel op het strand (dit zie je ook op het eind van de eerste film) en dit verandert in een videogame. In tegenstelling tot het eerste deel speelt Jumanji: Welcome to the World zich niet af in de echte wereld, maar in de jungle! Wat ik zelf erg leuk vond is dat er in Jumanji: Welcome to the World wel een referentie wordt gemaakt naar de originele Jumanji film, en dan specifiek naar Alan Parrish. Dit roept toch een nostalgisch gevoel op bij de lezer. Hij heeft namelijk al die jaren geleden in precies dezelfde jungle vastgezeten als waar de tieners van nu in rondlopen!

Dwayne Johnson en Kevin Hart zijn echt een gouden combinatie samen (ze zijn hilarisch!). Ze spelen goed op elkaar in en dit maakt de film een succes! Ik heb regelmatig moeten lachen. En laten we ook vooral Jack Black niet vergeten, die heeft zijn karakter geweldig vertolkt. Hij speelt de populaire Bethany in het lichaam van een professor van middelbare leeftijd. ik heb er geen ander woord voor dan: GE-WEL-DIG! Je zou denken dat dit echt een karikatuur wordt, maar dat is helemaal niet zo. Hij speelt het zo overtuigend dat je af en toe vergeet dat Bethany in hem zit. Maar je wordt terug naar de realiteit gegooid als hij voor het eerst moet plassen, dat is namelijk een hele gebeurtenis voor Bethany.

Jumanji: Welcome to the Jungle overtreft het eerste deel niet, maar komt toch aardig dicht in de buurt. Ik heb genoten van de populaire Bethany, de nerd Spencer, de rugby-speler Fridge en de verlegen Martha. Hier en daar was het plot een beetje voorspelbaar, maar de grappen maakten dit helemaal goed. Dwayne Johnson en Kevin Hart mogen zeker vaker een film maken! Jumanji: Welcome to the Jungle is echt een familiefilm met een beetje actie!

Bron Beeld: Matt Tolmach Productions