Filmrecensie: IT

★★★★☆

Titel: IT

Regisseur: Andrés Muschietti

Cast: Bill Skarsgård, Jaeden Lieberher, Jeremy Ray Taylor, Sophia Lillis, Finn Wolfhard, Chosen Jacobs, Jack Dylan Grazer, Wyatt Oleff

Duur: 135 minuten

Verschenen: 7 september 2017

In het stadje Derry, in de Amerikaanse staat Maine, raken op mysterieuze wijze kinderen vermist. Zo ook het kleine broertje van Billy, Georgie. Samen met zijn vrienden (Eddie, Ben, Beverley, Richie, Stanley en Mike), ook wel The Losers’ Club genoemd, gaat hij op zoek naar het bloeddorstige monster IT. Dit monster, dat de vorm van de clown Pennywise regelmatig aanneemt, komt oog in oog te staan mat The Losers’ Club. En zij doen er alles aan om hem te verslaan en dat is nog moeilijker dan gedacht!

Wie kent de klassieker van Stephen King nou niet? In 1990 werd IT voor het eerst als een miniserie verfilmd. En natuurlijk is het na 27 jaar wel weer tijd voor een remake (leuk weetje: in de film komt IT elke 27 jaar terug naar het stadje)! Maar de lat ligt wel heel erg hoog voor Andrés Muschietti, want het is namelijk niet makkelijk om zo een goede ‘film’ opnieuw te verfilmen! Daarnaast zijn alle ogen natuurlijk gericht op Bill Skarsgård: zal hij Tim Curry kunnen evenaren als Pennywise? Of wordt het maar een slap aftreksel?

Het boek van Stephen King telt maar liefst 1000 pagina’s. Het is daarom niet te doen om dat in één enkele film te proppen en dat moet je ook niet willen. Muschietti heeft er dan ook voor gekozen om het boek in twee delen te verfilmen. In deze film, IT: Chapter 1 – The Losers’ Club, volgen we het verleden van The Losers’ Club. Ze zijn een jaar of 15 en zitten op de middelbare school als IT het stadje Derry komt terroriseren. En in Chapter 2 zullen we de vrienden groep na 27 jaar weer terugzien! IT is BACK en ze houden zich aan hun belofte!

Ik moet zeggen dat ik het heel fijn vond om de jeugd van The Losers’ Club niet in flashbacks te zien zoals in de ‘film’ uit 1990. Hierdoor kom je veel meer te weten over de hoofdpersonages in de film. Ze hebben allemaal hun eigen problemen en die worden duidelijk overgebracht. Muschietti weet op een geweldige manier de angsten van The Losers’ Club op de kijker over te brengen. Van seksueel misbruik tot smetvrees, alles komt voorbij! Hierdoor begrijp je de hoofdpersonages veel beter. Een complimentje voor de acteurs is op zijn plaats, ze hebben een super prestatie verricht. Zonder hen was het verhaal nooit zo goed geworden! Daarnaast wordt de geschiedenis van Derry, en welke gruwelijkheden er eerder zijn gebeurd, duidelijk uitgelegd zodat het niet opeens uit de lucht komt vallen.

Naast alle angsten zien we ook gewoon het dagelijks leven van een stel kinderen op de middelbare school. Ze worden gepest, maar laten zien dat ze samen sterk staan. Daarnaast kom je te weten dat degene die The Losers’ Club pest het ook niet zo makkelijk heeft en zo zijn eigen angsten heeft. Een mooie afwisseling die vaart in het verhaal brengt. Ook zitten er in IT genoeg schrikmomentjes om er een goede horrorfilm van te maken! Het is dus geen moment saai. Een klein minpuntje is dat sommige scènes een klein beetje over the top zijn, soms is less gewoon more.

Maar de grote vraag is natuurlijk hoe Bill Skarsgård het ervan af heeft gebracht als Pennywise. Nou, hij heeft een geweldige prestatie geleverd! Pennywise is eng, duister en gestoord. Van zo’n clown krijg je nou echt nachtmerries! Gelukkig verschijnt hij niet te vaak op het scherm waardoor je geïntrigeerd blijft en het geen overkill wordt. Maar of hij net zo goed was als Tim Curry durf ik niet te zeggen! Ik denk dat het ook niet goed te vergelijken is. Het zijn totaal andere vertolkingen waardoor je appels met peren moet gaan vergelijken. Ze zijn beiden gewoon geweldig!

IT is één van de betere horrorfilms die ik de afgelopen tijd heb gezien. Het is weer heerlijk ouderwets griezelen waarbij je op het puntje van je stoel zit. Hierdoor zijn de schrikmomentjes heftig, maar dit is natuurlijk wel wat een een horrorfilm top maakt!

Bron beeld: New Line Cinema