Filmrecensie: Geostorm

Titel: Geostorm

Regisseur: Dean Devlin

Cast: Gerard Butler, Ed Harris, Jim Sturgess, Katheryn Winnick

Duur: 109 minuten

Genre: Actie

Verschenen: 19 oktober 2017

Na een reeks onvoorspelbare natuurrampen die het voortbestaan van onze planeet in gevaar brachten, hebben de wereldleiders een netwerk van satellieten laten bouwen waarmee het weer beheerst kan worden. Maar er gaat iets mis. In plaats van beschermen valt het systeem de aarde aan. In een race tegen de klok moet voorkomen worden dat een geostorm de aarde wegvaagt.

Één van mijn favoriete acteurs is toch echt wel Gerard Butler en dat is dan ook zeker de grote reden dat ik naar Geostorm ben gegaan! Ik ben namelijk niet zo heel gek op rampenfilms, maar ik moet bekennen dat ik Geostorm zeker beter vond dan de gemiddelde rampenfilm.

In Geostorm wordt een weersysteem, genaamd Dutch Boy, ontwikkeld door Jake Lawson (Gerard Butler). Het is van belang dat het weer onder controle gehouden wordt, de laatste tijd komen er namelijk steeds meer rampen om de hoek kijken. Met Dutch Boy kunnen deze rampen worden voorkomen, maar het systeem kan ook rampen veroorzaken. De wereldleiders denken dat er een fout in het systeem zit en ze sturen Jake weer de ruimte in om dit te onderzoeken! Naar mijn mening is dit zeker een originele manier om een rampenfilm te benaderen en hiermee scoort Geostorm een paar puntjes.

Gerard Butler zet zijn karakter weer uiterst sterk neer in deze film. Hij speelt een onwijs goede wetenschapper en weet dit geloofwaardig op de kijker over te laten komen! Ook de andere acteurs zijn een goede aanwinst voor de film, ze weten de kijker over te halen om verder te kijken. Natuurlijk wil je dat alles goed komt en als dan de digitale klok gaat aftellen tot de Geostorm wordt het zeker spannend. Gaat Jake het redden om de Geostorm te redden? Overleeft hij het zelf wel in de ruimte? Hoe ziet de Geostorm eruit?

Helaas is Geostorm wel erg voorspelbaar. Vanaf het allereerste moment weet je eigenlijk al wie de slechterik is (maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk). De makers proberen er nog een originele draai aan te geven door de kijkers een andere kant op te sturen, maar dit werkt helaas niet. Daarnaast zit de film vol met clichés: familieruzies, verboden liefdes en één enkel iemand die de wereld kan redden. Op zich niet erg, maar niet echt geschikt voor een film als Geostorm. Het concept van de film was veelbelovend, maar de uitwerking ervan helaas niet. Jammer, echt een gemiste kans!

Toch heb ik me wel vermaakt bij Geostorm. De stukjes waarin je de rampen te zien kreeg waren erg goed bedacht en goed uitgevoerd. De rampen volgden elkaar snel op en zagen er erg realistisch uit (behalve dan de soort van laserstraal in Rusland). En zoals ik al zei was het erg leuk om naar Gerard Butler zijn acteerkunsten te kijken! Geostorm is zeker geen hoogstandje, maar wel vermakelijk om een avondje thuis op de bank naar te kijken.