Filmrecensie: Fifty Shades Freed

Titel: Fifty Shades Freed

Regisseur: James Foley

Cast: Jamie Dornan, Dakota Johnson

Duur:  105 minuten

Genre: Romantisch, Drama

Verschenen: 8 februari 2018

Het pas getrouwde stel, Christian en Anastasia Grey, gaan beginnen aan hun luxe leventje samen. Maar niks is wat het lijkt en hun prille geluk wordt ruw verstoord door geesten uit hun verleden. Hun relatie wordt zwaar op de proef gesteld en het is nog maar de vraag of ze genoeg van elkaar houden om dit te overleven!

Het langverwachte en laatste deel, Fifty Shades Freed, is eindelijk in de bioscopen te zien! De trailer belooft veel huwelijksgeluk, een huwelijksreis en een eigen huis. Helaas wordt dit allemaal een beetje verstoord door het nodige drama (en actie!). Jack Hyde zit namelijk achter het pasgetrouwde stel aan en daar komt nogal wat narigheid (lees: messen en pistolen) bij kijken! Maar de uiteindelijke vraag is of Fifty Shades Freed echt zo spannend is als de trailer?

Helaas moet ik jullie bekennen dat ik het boek van Fifty Shades Freed niet helemaal gelezen heb. Ik was er wel in begonnen, maar alles werd zo vaak herhaald dat ik er gewoon moe van werd (na een tijdje weet ik echt wel dat Christian een lekker lijf heeft). Ik kan de film dus nergens mee vergelijken en mijn beoordeling is daarom ook puur op de film zelf gericht. Laat ik ermee beginnen dat Fifty Shades Freed gewoon een vermakelijke vrouwenfilm is, waarbij je niet al te veel hoeft na te denken. Een beetje liefde, een beetje passie en een beetje actie. Heerlijk!

De BDSM is in deze film veel minder sterk aanwezig dan in de twee voorgaande delen. Dus als je daar op gehoopt had zal Fifty Shades Freed je best wel tegenvallen denk ik. Natuurlijk maakt BDSM de films uniek, maar naar mijn mening doet het de film zeker wel goed dat het nu meer over de liefde tussen Ana en Christian gaat. Daarnaast maakt Christian gewoon een mooie ontwikkeling door in deze film. Je ziet dat hij zich steeds meer openstelt voor iedereen, ondanks het feit dat hij hier zeker wel moeite voor moet doen.

In Fifty Shades Freed komen we er eindelijk achter waarom Jake Hyde achter Ana en Christian aan zit. We weten allemaal dat Ana Jack heeft afgewezen en dat Christian ervoor heeft gezorgd dat hij zijn baan verloor. Ik kan jullie alvast verklappen dat, dat niet de enige reden is. Er zit namelijk zoveel meer achter. Deze twist zag ik na een paar hints wel een beetje aankomen, maar het was toch verfrissend en het geeft de film net iets meer lagen!

Verwacht bij Fifty Shades Freed geen echte actiefilm, want dat is het gewoon niet (en moet het ook niet zijn!). Op momenten is de film best spannend, bijvoorbeeld wanneer Ana en Christian door een auto achtervolgd worden en Ana ze probeert af te schudden. Maar verder was de film niet super spannend en kon je zelf wel een beetje aanvoelen wat er zou gaan gebeuren. Tijdens het einde van de film had van mij wel iets meer spanning opgebouwd mogen worden. Het werd allemaal een beetje snel afgeraffeld.

Fifty Shades Freed is een mooie afsluiter van de serie. Ik kan natuurlijk niet al te veel erover zeggen, maar het einde was gewoon precies goed. Stiekem heb ik dus wel genoten van de film, ondanks een paar dingen die gewoon beter hadden gekund. Het blijft een heerlijke ‘Guilty Pleasure’ om samen met je vriendinnen naar te kijken. Dus laat ik deze recensie dan ook afsluiten met de quote van Christian Grey: Laters, Baby!

Bron Beeld: Universal Pictures