Filmrecensie: Everything, Everything

★★★☆☆

Titel: Everything, Everything

Regisseur: Stella Meghie

Cast: Amandla Stenberg, Nick Robinson

Duur: 96 minuten

Verschenen: 17 augustus 2017

Wat als je niet naar buiten mag, geen frisse lucht mag inademen noch het warme zonlicht op je gezicht kunt voelen? Wat als je die prachtige buurjongen nooit een kus zal kunnen geven…? Het overkomt de 18-jarige Maddy. Door haar ziekte mag ze de veilige luchtdichte omgeving van haar huis niet verlaten. Maar Maddy is nieuwsgierig, slim en vastberaden. Zeker wanneer ze verliefd wordt op haar buurjongen Olly wil ze de fascinerende buitenwereld verkennen en haar eerste liefde ervaren.

Wat begon met staren naar elkaar van achter het raam en met tekst berichtjes als enige communicatiemiddel, groeide uit tot een hechte band. Ondanks Maddy’s aandoening willen zij alles riskeren om bij elkaar te kunnen zijn, zelfs als dit betekent dat zij alles daardoor kunnen verliezen.

Met schaamte moet ik jullie bekennen dat ik het boek Everything, Everything (in het Nederlands: Alles wat je lief is) van Nicola Yoon niet heb gelezen. Ik kan jullie dan ook niet vertellen of de verfilming van het boek geslaagd is. Wat ik wel weet is dat ik echt genoten heb van Everything, Everything. Het was een heerlijke en vermakelijke meidenfilm, die je samen met je vriendinnen moet kijken! Ideaal om bij te zwijmelen tijdens een filmavondje.

In het eerste gedeelte van de film gebeurt er nog niet heel veel. Je maakt kennis met Maddy en haar ziekte. Hierdoor leer je haar wel goed kennen. Ze leeft erg geïsoleerd van de buitenwereld. Amandla Stenberg weet een sterk en geloofwaardig karakter neer te zetten. Ze weet er voor te zorgen dat je wanhoop en kracht tegelijk voelt. Wanhoop omdat Maddy naar buiten wil, naar de zee en kracht omdat ze toch in haar huis blijft zodat ze niet ziek wordt.

Langzaamaan wordt ook haar nieuwe buurjongen, Olly, geïntroduceerd. Maar over zijn persoonlijke leven kom je niet heel veel te weten. Behalve dan dat zijn vader niet zo een leuke man is. Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar zijn leven voordat hij Maddy ontmoette. Maar misschien moet ik daarvoor dan toch het boek een keer gaan lezen! Ondanks dat Maddy en Olly elkaar nog niet in het echt ontmoet hebben ontstaat er meteen een klik als ze elkaar van een afstand zien. Ze hebben online contact en zo kabbelt het verhaal een beetje rustig voort.

Pas vanaf het moment dat Olly door de zuster van Maddy, Carla, wordt binnengelaten in het huis komt er eindelijk tempo in het verhaal. De twee worden smoorverliefd op elkaar en willen niks liever dan samen zijn. Gelukkig is er een goede chemie tussen Amandla Stenberg en Nick Robinson, waardoor de vonken van het scherm afspatten. Daarnaast is hun romance gewoon heel erg schattig en aandoenlijk!

Maddy en Olly gaan samen naar Hawaï en al vrij snel belanden ze bij de zee. Wat wel heel vreemd overkomt is dat Maddy niet kan zwemmen maar gewoon even van een rots afspringt de zee in. Hierdoor krijgt de kijker het gevoel dat er dingen worden weggelaten of dat het een beetje onrealistisch is. Daarnaast wordt een vrij grote en belangrijke gebeurtenis een beetje kort belicht. Dat is toch jammer en haalt de kracht van het verhaal een beetje naar beneden.

Everything, Everything vertelt een adembenemend liefdesverhaal. Het is een mooie film, die wel een beetje langzaam op gang komt en een aantal schoonheidsfoutjes bevat. Je hoeft voor de rest niet heel veel na te denken bij de film en je kunt je gewoon lekker laten meeslepen door alle emoties die Maddy en Olly bij je oproepen!

Bron beeld: Alloy Entertainment