Filmrecensie: American Assassin

★★★★

Titel: American Assassin

Regisseur: Michael Cuesta

Cast: Dylan O’Brien, Michael Keaton

Duur: 112 minuten

Verschenen: 12 oktober 2017

Gesterkt door gebeurtenissen uit het verleden is Mitch Rapp (Dylan O’Brien) vastbesloten om wraak te nemen. Samen met Koude Oorlog veteraan Stan Hurley (Michael Keaton) wordt Rapp door de adjunct directeur van de CIA aangesteld om een golf van ogenschijnlijk willekeurige aanvallen op zowel militaire als civiele doelwitten te onderzoeken. Het drietal ontdekt een patroon in het geweld en gaat op een gezamenlijke missie: het tegenhouden van een mysterieuze man en zijn intentie om een wereldoorlog in het Midden-Oosten te starten.

American Assassin is gebaseerd op het eerste deel uit de Mitch Rapp-serie van Vince Flynn. In totaal telt deze serie al 16 boeken en de eerste is nu dus inmiddels verfilmd. De boeken-serie is een regelrechte hit, maar zal dat ook voor de film gelden? Zelf heb ik het boek niet gelezen, dus ik kan niet oordelen of de film net zo goed is als het boek. Wat ik wel kan zeggen is dat ik mezelf zeker heb vermaakt met American Assassin. Dat Dylan O’Brien de hoofdrol speelt draagt daar natuurlijk zeker aan bij.

American Assassin begint erg sterk en hierdoor is de aandacht van de kijker meteen getrokken. Mitch Rapp en zijn vriendin zijn samen op vakantie, maar dan wordt zij het slachtoffer van een terroristische aanslag. Dit onderwerp is erg herkenbaar en actueel, de laatste tijd gebeuren er steeds vaker van dit soort dingen. Het komt hard binnen en de kijker begrijpt (voor zover dat kan) hoe Mitch zich zou moeten voelen. Niet heel gek is dan ook zijn keuze om achter de  terroristen aan te gaan. Helaas kom je in je eentje natuurlijk niet ver, maar gelukkig komt de CIA om de hoek kijken en biedt hem een plek aan bij de anti-terrorisme-eenheid.

Hierna wordt ook Stan Hurley (Michael Keaton) geïntroduceerd. Een grote naam tussen de rest van de cast (naast Dylan O’Brien). Desondanks hebben alle acteurs hun rollen prima vertolkt. Het was overtuigend, emotioneel en krachtig! Wel ben ik van mening dat Dylan O’Brien en Michael Keaton de film hebben gedragen met hun acteertalent. Zonder hen was de film zeker niet zo sterk geweest als dat hij nu is!

Alle karakters in American Assassin hebben een kort achtergrondverhaal gekregen in de film (dit zal vast veel uitgebreider zijn in het boek). Ze werden kort besproken zodat je iedereen toch een beetje leert kennen in de 112 minuten durende film! Van mij had het toch net iets uitgebreider gemogen. Vooral over Stan en Taylor (de bad guy) had ik iets meer willen weten. Wat is er nou precies gebeurd tussen de twee? Wat heeft Taylor meegemaakt waardoor hij doordraaide? Ze hadden hiervoor (bijvoorbeeld) een korte flashback kunnen gebruiken. Dit had het verhaal zeker meer diepgang kunnen geven!

Aan actie, spanning en geweld zeker geen gebrek in deze film. American Assassin zit er namelijk vol mee. Je stapt aan het begin van de film in een rollercoaster, van de ene actiescéne val je in de andere actiescéne en af en toe heb je een korte adempauze als er even gespioneerd/gespeurd moet worden. Pas aan het einde van de film stap je weer uit de rollercoaster!

American Assassin is zeker een aanrader voor de fans van spionage, actie en geweld. Dylan O’Brien en Michael Keaton hebben een knap staaltje acteerwerk laten zien en dragen daarmee deze film. Jammer is het wel dat sommige karakters niet iets uitgebreider aan bod zijn gekomen, maar daar is doorheen te prikken! Ik hoop zeker dat er nog meer films in deze reeks komen, ik ben namelijk wel heel erg benieuwd naar de avonturen van Mitch Rapp! En anders kunnen we altijd nog de boeken gaan lezen natuurlijk!