Filmrecensie: Alpha

Titel: Alpha

Regisseur: Albert Hughes

Cast: Kodi Smit-McPee, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Natassie Malthe

Duur: 96 minuten

Genre: Actie, Drama, Thriller

Verschenen: 30 augustus 2018

Tijdens zijn eerste jacht met de meest ervaren jagers van zijn stam raakt een jongeman gewond en wordt hij voor dood achtergelaten. Als hij bijkomt, beseft de jongen dat hij in zijn eentje is en dat hij moet leren hoe te overleven in de meedogenloze wildernis.

Aanvankelijk met tegenzin ontfermt hij zich over een wolf die zijn roedel is kwijtgeraakt. De twee leren al snel op elkaar te vertrouwen en worden zowaar vrienden. Samen doorstaan ze talloze gevaren in hun missie de weg naar huis terug te vinden voordat de dodelijke winter aanbreekt.

Alpha is een prachtige, emotionele film over overleven, doorzettingsvermogen en de vriendschap die tussen een dier en een mens kan ontstaan. Tijdens het kijken voel je zeker af en toe de tranen achter je ogen prikken.

Alpha moest naar mijn idee wel even op gang komen. De start was langzaam, maar zeker nodig om de film meer diepgang te geven. Je maakt kennis met de stam van Keda en wat zij moeten doen om te overleven. Keda is anders dan de rest van de stam, zoals zijn moeder zegt ‘hij volgt zijn hart, niet zijn speer’. Zijn vader is ervan overtuigd dat Keda sterker is dan dat hij denkt en het in zich heeft wat nodig is om op een dag de leider van de stam te worden.

Keda gaat voor de eerste keer me op jacht naar het ‘Grote Beest’, de weg hiernaartoe is niet makkelijk. Ze worden continue bedreigd door verschillende diersoorten en dit loopt niet altijd goed af voor iedereen. Keda heeft er moeite mee om dieren te doden, maar wil ook zijn vader trots maken. Als ze eenmaal het ‘Grote Beest’ hebben gevonden loopt het mis en denkt de stam dat hij het niet overleefd heeft en vervolgen hun weg naar huis. Maar Keda leeft nog!

Vanaf hier vond ik Alpha echt ontzettend interessant worden, zeker vanaf het moment dat de wolf in beeld komt. Ze vertrouwen elkaar niet, maar hebben elkaar nodig om te overleven en sluiten onverwacht vriendschap met elkaar. Ze bouwen een sterke band met elkaar op en de wolf volgt Keda overal waar hij gaat en beschermt hem! Alpha is rauw en laat ook de minder mooie kanten van overleven zien. De film geeft op een adembenemende wijze weer hoe mens en wolf met elkaar kunnen samenleven en vrienden worden.

Hoewel je een beetje weet hoe Alpha zal gaan aflopen, mede doordat Morgan Freeman dit aan het begin van de film verteld (wat een heerlijke stem heeft die man toch), en daardoor de spanning een klein beetje weg is, weet de film je toch te verassen en zit je regelmatig op het puntje van je stoel. Keda en Alpha moeten het gewoon overleven en die zekerheid wordt toch af en toe door de filmmakers weggenomen. Je vergeet wat Morgan Freeman hebt gezegd.

Daarnaast is de film heel erg realistisch en dit komt mede doordat Keda en zijn stam geen Engels praten, maar een oeroude taal die we niet kennen. Dit geeft de hele film een onwijs sterke sfeer! Net als de verschillende shots waarin je ziet dat Alpha Keda als zijn baasje begint te zien. En het einde van de film is gewoon perfect. Ik heb genoten!

Bron beeld: Sony Pictures

2 thoughts on “Filmrecensie: Alpha

1. Ik hoop dat hij op Netflx komt. In België ging die in de cinema komen en hij is geschrapt vermoed ik. Ik heb hem niet zien passeren en hij staat ook niet bij de verwachte films. Nogthans is er reclame in de cinema voor gedraaid. Ik keek er zo naar uit. Dat is al de 2de wolvenfilm die ze hier niet laten zien en in Nederland wel. Om te janken dit. Toch als wolvenliefhebber. Ik heb de weken afgeteld voor deze film.
    Wel fijn dat je hem de moeite vond. Iemand anders zei dat hij te traag ging, te weinig spanning in (mijn boek is veel beter zei ze). Dus dacht dat het dan zo erg niet was, maar nu ik je recensie lees denk ik: Grrr! Ik wil die zien! 🙂 Duimen voor Netflix.

1. Oh dat is wel heel erg jammer dat hij in België niet in de cinema te zien is! Ik vond de film zeker de moeite waard als je van wolven houdt, echt een mooi verhaal.. misschien niet ontzettend spannend, maar dat vond ik niet erg! Ik ga voor je duimen dat de film op Netflix komt. En ik heb jouw boeken helaas nog niet gelezen, maar ze staan wel nog hoog op mijn lijstje❤️ Ik hou echt ontzettend van wolvenverhalen!