Boeken, Recensies, Roman, Young Adult

Boekenweek van Jongeren 2022: Blogtour 3PAK

Van 16 september tot en met 25 september is het tijd voor de ‘Boekenweek van Jongeren’. Tijdens deze week staat het lezen van boeken door jongeren (15 t/m 18 jaar) centraal. Zeker in een tijd waarin lezen steeds minder populair wordt is het belangrijk om jongeren hier toch enthousiast voor te maken. Daarom mogen jongeren vanaf vorig jaar zelf bepalen hoe hun boekenweek eruit ziet. Tijdens de ‘Boekenweek van Jongeren’ zal de prijs ‘Beste Boek voor Jongeren’ uitgereikt worden in de categorieën ‘Oorspronkelijk Nederlandstalig’ en ‘Vertaald’. Verder kan je gratis het geschenkboek 3PAK ophalen bij jouw favoriete boekhandel.

In deze blog vertel ik je graag wat meer over 3PAK. Dit jaar vind je het korte verhaal You’re Next van Chinouk Thijssen, de gedichten Ook als je ze wist van Gershwin Bonevacia en het korte verhaal Solaro van Daan Heerma van Voss in 3PAK. Misschien heb je al eerder gehoord van deze auteurs? Of heb je iets van ze gelezen? Chinouk Thijssen is bekend geworden door haar aangrijpende en spannende YA boeken zoals Dubbelleven, Truth or Dance en Je hebt één nieuwe volger. Gershwin Bonevacia was van 2019 tot 2022 stadsdichter van Amsterdam en zijn nieuwste gedichtenbundel, Toen ik klein was, was ik niet bang, verscheen in 2021. Tot slot debuteerde Daan Heerma van Voss in 2010 met zijn roman Een zondagsman en hierna verschenen er nog veel meer literaire werken van zijn hand, zoals Coronakronieken en De bange mens.

Dit trio heeft samen een interessant 3PAK weten te creëren. Hieronder vertel ik je graag wat ik van de 2 korte verhalen en de gedichten in het 3PAK vind:

You’re Next (Chinouk Thijssen)

Farah geniet van een strandvakantie, totdat in haar hotel een meisje wordt neergestoken. Een briefje ‘You’re Next’ verandert de stemming definitief.

You’re Next van Chinouk Thijssen is een korte YA thriller. Meestal is er in een kort verhaal niet veel tijd om de personages te leren, maar Chinouk Thijssen weet toch hier en daar kleine details over Farah te vertellen. You’re Next is een verhaal dat van toevalligheden aan elkaar hangt en is soms ietwat vergezocht, maar dat neemt niet weg dat het wel een spannend verhaal is mét een diepere boodschap voor de lezer. De rillingen lopen af en toe over je rug en You’re Next heeft echt een klassiek ‘Chinouk Thijssen’ einde. Het laat de lezer zeker verlangen naar meer..

Een pakkende quote uit You’re Next van Chinouk Thijssen:

“Mensen zijn alleen maar met zichzelf bezig. Iemand kan voor je neus vermoord worden, maar omdat je zo druk bezig bent met scrollen door al je socialmediakanalen, heb het zo gemist.” -p. 16

Ook als je ze wist (Gershwin Bonevacia)

‘Wat als ik opnieuw in de brugklas zat?’ In zeven gedichten vraagt de dichter zich af wie zijn identiteit bepaalt: hijzelf of de samenleving?

Ik lees eigenlijk niet echt gedichtenbundels, maar ik vind het heel tof om via 3PAK kennis te maken met de gedichten van Gershwin Bonevacia. De titel van de gedichten is Ook als je ze wist, maar elk gedicht heeft ook zijn eigen titel. Het zijn gedichten die je laten nadenken over het leven, over wie je bent en wie of wat daar invloed op heeft gehad. Ze hebben een diepere laag en je zult ze niet snel vergeten. Alle gedichten van Gershwin Bonevacia in Ook als je ze wist hebben hun eigen boodschap, maar zijn ook op een bepaalde manier met elkaar verbonden. Er was één gedicht dat mij iets minder aansprak qua stijl, maar verder waren ze erg interessant en qua taalgebruik perfect voor jongeren!

Een klein stukje uit het gedicht Kinderen die downloaden van Gershwin Bonevacia:

“je bent nooit maar één ding, wij zijn alle dingen, maar alle dingen schieten tekort” – p. 32

Solaro (Daan Heerma van Voss)

Een toevallige vriendschap, tussen een journalist en een bankier, die op zoek is naar het perfecte maatpak. Wat is uiteindelijk belangrijker: vriendschap of schoonheid?

In Solaro staat de vriendschap tussen twee mensen centraal. Daan Heerma van Voss vertelt hoe deze opbloeit en wat ze samen meegemaakt hebben, maar is er echt sprake van vriendschap als de één altijd aan het woord is en niks aan de ander vraagt? Het andere thema in Solaro is schoonheid. Schoonheid is een relatief begrip en iedereen zal daar een andere invulling aan geven. Voor de een is het een mooi maatpak, voor de ander is het een mooi kapsel. In Solaro veroordeelt een van de hoofdpersonages mensen die geld najagen om schoonheid te kopen, maar deed hij uiteindelijk niet precies hetzelfde? Het einde van Solaro is bizar en laat je met veel vragen achter. Of Daan Heerma van Voss met dit verhaal jongeren aan het lezen krijgt weet ik niet zeker. Het was aan de ene kant best intrigerend, maar aan de andere kant apart.

Een mooie quote uit Solaro van Daan Heerma van Voss:

“Wat zag ik nog meer? Los van die uiterlijkheden hing er iets sombers over hem, een zekere tragiek, alsof hij iets zwaars meetorste dat alleen hij zag. De tragiek bestond niet bij de gratie van het gewicht, maar van het ongeziene.” – p. 44

In het 3PAK van dit jaar vind je dus twee totaal verschillende verhalen en een aantal bijzondere gedichten. Het ene verhaal is spannend en het andere verhaal is best intrigerend, maar wel een beetje apart. De gedichten zijn toegankelijk en laten je nadenken over het leven. Het is nu aan jou om deze auteurs te ontdekken! En ze hebben ook een aantal toffe boekentips voor jou. Ik hoop je hiermee overgehaald te hebben om het 3PAK ook te gaan lezen. En wat houdt je eigenlijk tegen? Vanaf 16 september kan je er namelijk gratis eentje ophalen bij jouw favoriete boekenwinkel.