Boeken, Recensies

Boekenweek van Jongeren 2021: Blogtour 3PAK

Van 17 september tot en met 26 september is het tijd voor de ‘Boekenweek van Jongeren’. Tijdens deze week staat het lezen van boeken door jongeren (15 t/m 18 jaar) centraal. Zeker in een tijd waarin lezen steeds minder populair wordt is het belangrijk om jongeren hier toch enthousiast voor te maken. Daarom mogen jongeren dit jaar zelf bepalen hoe hun boekenweek eruit ziet. Tijdens de ‘Boekenweek van Jongeren’ zal de prijs ‘Beste Boek voor Jongeren’ uitgereikt worden in de categorieën ‘Oorspronkelijk Nederlandstalig’ en ‘Vertaald’. Verder kan je gratis het geschenkboek 3PAK ophalen bij jouw school, bibliotheek of boekhandel.

In deze blog vertel ik je graag wat meer over 3PAK. Dit jaar vind je het korte verhaal Als we vallen van Khalid Boudou, de graphic novel Vroeg donker van Aimée de Jongh en het korte verhaal en de Kus kwam van Splinter Chabot in 3PAK. Misschien heb je al eerder gehoord van deze auteurs? Of heb je iets van ze gelezen? Khalid Boudou is bekend geworden door Het schnitzelparadijs en schreef daarna de boeken Pizzamaffia en Pizzamaffia slaat door. Aimée de Jongh brak door met De terugkeer van de wespendief en had internationaal succes met Taxi!, Bloesems in de herfst en Dagen van Zand. Tot slot debuteerde Splinter Chabot met Confettiregen (genomineerd voor Beste boek voor Jongeren 2021) en is presentator van de talkshow SPLNTR!

Dit geweldige trio heeft samen een prachtig 3PAK weten te creëren. Hieronder vertel ik je graag wat ik van de 2 korte verhalen en de graphic novel in het 3PAK vind:

Als we vallen (Khalid Boudou)

Raf en Mimo dromen van een einde aan hun leven op straat. Dan lijkt het grote geld van illegale kooigevechten die droom waar te gaan maken.

Ondanks dat Als we vallen van Khalid Boudou maar een kort verhaal is, maakt het indruk op de lezer. Je wordt moeiteloos meegenomen in het (over)leven op de straat en wat daar voor nodig is. Het verhaal laat zien dat je samen sterker staat dan alleen en dat er meestal geen makkelijke weg is om iets te bereiken. De schrijfstijl van Khalid Boudou is fijn, vlot, spannend en to the point. Je krijgt een kort kijkje in het verleden van sommige personages waardoor je toch de nodige sympathie voor ze gaat voelen. Het einde van Als we vallen is sterk en liet mij stiekem een beetje gniffelen.

Een indrukwekkende quote uit Als we vallen van Khalid Boudou:

“Weet je wat het ook met jou is? Je bent te trots en je draagt te veel schuld. Je hebt zoveel spijt van je verleden dat je bent gaan denken dat je móét lijden.” – p. 15

Vroeg donker (Aimée de Jongh)

Iris wordt achtervolgd door een filmpje dat op school rondgaat. Is haar vriendschap met Matteo sterk genoeg om te ontsnappen aan de schaduw van het verleden?

Vroeg donker van Aimée de Jongh is niet zomaar een kort verhaal, het is namelijk een korte graphic novel (een soort van strip). In Vroeg donker wordt er een heel actueel onderwerp door Aimée de Jongh aangehaald. Het verhaal laat zien dat ondanks het feit dat iedereen je misschien veroordeeld, er altijd mensen zijn die achter je blijven staan en om je geven. Het leven is niet altijd zo donker als dat het lijkt. De illustraties van Aimée de Jongh in Vroeg donker vormen een mooi geheel en zorgen ervoor dat de emoties van Iris en Matteo goed worden over gebracht op de lezer en de boodschap van het verhaal komt sterk naar voren.

Een korte quote uit Vroeg donker van Aimée de Jongh:

“Als ik bij jou ben, voel ik me weer even de oude.” – p. 40

en de Kus kwam (Splinter Chabot)

Elias danst door het leven. De toekomst heeft een rode loper voor hem uitgelegd. Maar hoe leef je als elke dans je laatste kan zijn?

Het korte verhaal en de Kus kwam van Splinter Chabot is niet te vergelijken met de twee bovenstaande verhalen. Het gaat namelijk veel meer de literaire kant op. Het is een verdrietig verhaal, maar er is ook ruimte voor hoop en het laat zien dat het belangrijk is om hetgeen te doen wat je het allerliefste in de wereld zou willen doen. De schrijfstijl van Splinter Chabot is op sommige momenten poëtisch en hij maakt veel gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Hierdoor zal en de Kus kwam jongeren niet per definitie aanspreken, maar het is te mooi om niet te lezen!

Een mooie quote uit en de Kus kwam van Splinter Chabot:

“In boeken zaten verhalen vrijwillig gevangen, wachtend op het moment dat de lezer ze zou bevrijden. ‘De macht om vrijheid te verlenen heeft alleen de lezer.’ “ – p. 46

In het 3PAK van dit jaar vind je dus drie totaal verschillende verhalen, maar ze dragen allemaal een mooie boodschap voor de lezer met zich mee. Alleen hebben de boodschappen geen eenduidig thema. Ik hoop je hiermee overgehaald te hebben om het 3PAK ook te gaan lezen. En wat houdt je eigenlijk tegen? Vanaf morgen (17 september) kan je er namelijk gratis eentje ophalen bij je school, bibliotheek of boekenwinkel.