Recensie: Winter (Marissa Meyer)

Serie: The Lunar Chronicles (5)

Auteur: Marissa Meyer

Uitgeverij: Blossom Books (juni 2017)

Genre: Young Adult, Fantasy, Sciencefiction

Aantal bladzijdes: 836

Prijs: €19,50

Prinses Winter wordt door de bewoners van Luna bewonderd om haar elegantie en vriendelijkheid, en ondanks de littekens op haar gezicht wordt er gefluisterd dat ze nog mooier is dan haar stiefmoeder, koningin Levana. Winter haat haar stiefmoeder, en weet dat Levana haar grote liefde nooit zal goedkeuren. Jacin is namelijk Winters beste vriend, maar ook een paleiswacht. Winter is echter niet zo zwak als Levana denkt. Samen met Cinder en haar bondgenoten, heeft Winter de macht om een revolutie te ontketenen en een oorlog die al veel te lang bezig is te beëindigen. Lukt het Cinder, Scarlet, Cress en Winter om koningin Levana te verslaan?

Winter van Marissa Meyer is in principe het laatste deel in The Lunar Chronicles (op Alle Sterren na, maar dit zijn verschillende korte verhalen). Met een dubbel gevoel begon ik dan ook met het lezen van Winter. Aan de ene kant wil ik zo snel mogelijk weten wat er allemaal gaat gebeuren, maar aan de andere kant ben ik er nog lang niet klaar voor om Cinder, Scarlet, Cress en ook Winter los te laten! Want de wereld die Marissa Meyer in The Lunar Chronicles gecreëerd heeft is er eentje waar ik wel zou willen wonen!

In Winter staat er natuurlijk, net als in de eerdere boeken, weer een sprookje centraal. En zoals de titel al doet vermoeden is het dit keer het sprookje van Sneeuwwitje! Ook in dit boek weet Marissa Meyer het sprookje, met elementen zoals de appel en de Boze Koningin, op een originele en verassende manier in het verhaal te verwerken. Dit ga ik zeker het meeste missen aan The Lunar Chronicles!

“Winter wist dat ze uitzonderlijke schoonheid bezat, maar ze had nog nooit een aanleiding gehad om die nog te vergroten. Wat ze ook deed, de blikken in de gangen achtervolgden haar toch wel. Wat ze ook deed, haar stiefmoeder zou sneren en proberen haar jaloezie te verbergen.” p. 158

In Winter maak je eindelijk goed kennis met Luna. Marissa Meyer weet deze wereld weer prachtig op te bouwen. Wie zijn de Lunars? Wat doen ze voor werk? Welke wetten en regels gelden er op Luna? Gebruikt iedereen een glamour? Allemaal vragen waar je eindelijk een antwoord op zult krijgen in dit deel van de serie. Daarnaast krijg je het gevoel dat  je zelf door de straten van Luna en door het paleis loopt. Ik zag het allemaal gewoon letterlijk voor me en dat krijgt niet iedere schrijver bij mij voor elkaar!

Naar mijn mening is Winter zeker wel het spannendste deel in de serie! Er gebeurt echt zo ontzettend veel in dit laatste deel. Als lezer hop je van plotwending naar plotwending en dat maakt het verhaal zo prettig om te lezen. Sommige dingen ziet de lezer al van mijlenver aankomen en sommige dingen komen zo onverwacht dat je er even van moet bijkomen! Een knap staaltje vertelkunst van Marissa Meyer. Vooral deze aspecten zorgen ervoor dat Winter een geweldig slot is van een onvergetelijke serie!

Marissa Meyer weet de spanning naar de climax onwijs goed op te bouwen. Je zit tijdens het lezen meerdere malen op het puntje van je stoel en je hoopt met heel je hart dat Cinder en haar vrienden het huwelijk van Levana en Kai kunnen tegenhouden. Maar gaat dit ze ook lukken? Of zijn ze gewoon net niet op tijd en net niet sterk genoeg om de koningin van Luna de baas te zijn?

Laat je vooral niet afschrikken door de 800+ pagina’s dat Winter telt. Het verhaal is elke pagina dubbel en dwars waard. Ik vind het ontzettend jammer dat Winter het laatste deel in The Lunar Chronicles is. Ik wil gewoon meer van Cinder, Cress, Scarlet en Winter. Ik wil meer hervertellingen van sprookjes op deze manier! Gelukkig hoef ik ze nog niet helemaal los te laten, want Alle Sterren staat al in de kast om gelezen te gaan worden!