Recensie: Het schaduwjaar (Kim Liggett)

Auteur: Kim Liggett

Uitgeverij: Best of YA (17 september 2019)

Genre: Young Adult, Dystopie

Aantal bladzijdes: 400

Prijs: €18,99

Niemand praat over het genadejaar. Het is verboden.

Meisjes krijgen hun hele leven te horen dat ze de kracht hebben om mannen te verleiden en andere vrouwen gek te maken van jaloezie. Men gelooft dat de huid van jonge vrouwen een krachtig extract afstoot. Daarom worden ze voordat ze zestien jaar worden verbannen naar de wildernis, zodat ze gezuiverd en klaar voor het huwelijk kunnen terugkeren. Maar niet iedereen zal het overleven.

Tierney James droomt van een beter leven: een samenleving die geen vrienden en vrouwen tegen elkaar opzet. Maar als haar eigen genadejaar dichterbij komt, realiseert ze zich al snel dat de extreme leefomstandigheden daar niet haar grootste probleem zullen zijn. Het zijn ook niet de stropers die zich in het bos schuilhouden; mannen die wachten op hun kans om een van de meisjes te vermoorden en zo hun fortuin te maken op de zwarte markt. De grootste bedreiging voor de genadejaarmeisjes zijn ze zelf.

The Hunger Games meets The Handmaid’s Tale? Dan heb ik het natuurlijk over Het schaduwjaar van Kim Liggett. Jeetje, wat is dit een gruwelijk, heftig, duister en vooral indrukwekkend verhaal. Het is zeker een boek dat iedereen dit jaar gelezen móét hebben!

Het schaduwjaar van Kim Liggett is een dystopisch verhaal over een ontzettend gruwelijke, harde en vrouwonvriendelijke wereld. Een wereld waarin je zeker niet wil leven. De mannen hebben het voor het zeggen en de vrouwen zijn eigenlijk alleen goed genoeg om zonen te baren. Maar spreken de mannen wel de waarheid? Of zit alles heel anders in elkaar dan iedereen denkt? Het zijn vragen die Tierney altijd al bezig hebben gehouden en het intrigeert de lezer.

Kim Liggett heeft een hele sterke worldbuilding neergezet in Het schaduwjaar door het verleden in kaart te brengen. Toch weet ze de wereld ook heel mysterieus te houden door niet te veel  in één keer weg te geven! Samen met Tierney ontdek je de wereld achter het gruwelijke schaduwjaar. Niks is wat het lijkt en eigenlijk weet Kim Liggett de lezer continu te verbazen.

“Dat is het probleem wanneer je het licht binnenlaat – als het je dan weer wordt afgenomen, lijkt het nog donkerder dan eerst.” – p. 319

De spanningsboog in Het schaduwjaar is vanaf de allereerste pagina lekker hoog. Zeker wanneer de meisjes hun schaduwjaar betreden. Kim Liggett weet gewoon onder de huid van de lezer te kruipen met haar beeldende schrijfstijl. Het verhaal speelt zich als een film voor je ogen af en het is ontzettend moeilijk om Het schaduwjaar aan de kant te leggen. Je moet gewoon weten wat er gaat gebeuren, ondanks dat dit heel erg heftig kan zijn!

Wat ik erg goed vind aan Het schaduwjaar is dat Kim Liggett niks mooier maakt dan het is. Het leven is niet altijd mooi, maar ook erg hard. Dat komt heel duidelijk naar voren in dit boek en dat maakt het verhaal ‘echt’ en realistisch! En bereid je maar alvast voor, want de kans is groot dat je het niet droog kan houden tijdens het lezen.

Het schaduwjaar van Kim Liggett is zeker één van mijn favoriete YA-boeken van 2019! Het is heftig, gruwelijk, rauw en intrigerend. Een boek zoals je nog niet eerder hebt gelezen! Eigenlijk is Het schaduwjaar een standalone, maar er is zeker een kans dat er een tweede deel gaat komen.

Ohja! Vergeet ik jullie bijna een heel leuk feitje te vertellen; de verfilming van Het schaduwjaar is in de maak, met Elizabeth Banks (Effie Trinket uit The Hunger Games) als regisseur. I Can’t Wait!